Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
07 august 2022 19:30
Del på Facebook
VAR KLAR: Andre generasjon Volkswagen Phaeton sto klar, men prosjektet ble stoppet før den gikk i produksjon. I stedet for en luksussedan valgte selskapet å satse på elbiler. Foto: Produsenten
VAR KLAR: Andre generasjon Volkswagen Phaeton sto klar, men prosjektet ble stoppet før den gikk i produksjon. I stedet for en luksussedan valgte selskapet å satse på elbiler. Foto: Produsenten

I 2002 lanserte Volkswagen luksusbilen Phaeton. Den skulle egentlig erstattes i 2016 – av en bil Volkswagen først nå viser fram.

For 20 år siden lanserte Volkswagen en bilmodell som var svært lite folkelig. Volkswagen Phaeton skulle ta opp kampen med de store og dyre luksussedanene. Den delte plattform med Bentley Continental GT og teknikk med Audi A8.

Annonse
Annonse

Daværende Volkswagen-sjef Ferdinand Piëch hadde satt opp en rekke parametere som bilen skulle klare, blant annet at den skulle kunne kjøres en hel dag i 300 kilometer i timen med en utetemperatur på 50 grader, men likevel ha en stabil innetemperatur på 22 grader. Den skulle også være så vridningsstiv at det kun ville kunne matches av noen få superbiler.

Da Phaeton kom på det norske markedet i 2003, var innstegsmodellen, med en V6-motor på 241 hestekrefter, priset til 880.000 kroner. På toppen av lista var W12-motoren med 420 hestekrefter og fire seter som startet på drøyt 1,7 millioner kroner. Til sammenligning kostet den dyreste Passat-utgaven den gang litt over 500.000 kroner. Phaeton fantes i de norske prislistene kun noen få år, fram til 2007.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ingen stor suksess

Produksjonskapasiteten på fabrikken i Dresden var 20.000 biler i året, men snittet ble rundt 6000 biler årlig, med totalt 84.253 biler da produksjonen ble stoppet i 2016.

Da var det en ny utgave klar, som gikk under navnet Phaeton D2. Utviklingen kom så langt at Volkswagen rakk å lage ett enkelt kjørbart eksemplar. Så ble prosjektet ble stoppet. Dette var året etter utslippsskandalen til Volkswagen, og de ville heller satse på elbiler. Så det ble med den ene bilen.

Interiøret i Phaeton D2 var noe helt nytt i en Volkswagen, med store digitale skjermer, der den midterste er buet mot føreren. Dette interiøret endte med å havne i Touareg-modellen som ble lansert i 2018.

Statistikk fra Opplysningsrådet til veitrafikken viser at det ble registrert til sammen sju nye Phaeton i Norge, mens registreringsstatistikken viser at det i dag finnes 28 Phaeton på skilter i Norge. Majoriteten har med andre ord blitt parallell- eller bruktimportert.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse