Annonse
NTB
Tema
NTB
06 august 2022 19:30
Del på Facebook
STIL: Mercedes E-klasse Cabriolet er en stilig bil med tidløse kvaliteter. Samtidig er den ikke helt i tiden. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
STIL: Mercedes E-klasse Cabriolet er en stilig bil med tidløse kvaliteter. Samtidig er den ikke helt i tiden. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes E-klasse Cabriolet ville vært manges drømmebil for 20 år siden. Nå bommer den en smule på tidsånden – men tar vare på noen klassiske verdier.

I 2004 ble det registrert 1322 kabrioleter i Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. De neste tre årene lå antallet på over 1000 årlig. Dette var bilmodeller som Peugeot 307 og 206, Mercedes-Benz SLK, Saab 9–3 og Volkswagen Beetle – jevnt over forholdsvis rimelige kabrioleter, mange av dem med ståltak som foldet seg sammen.

Annonse
Annonse

I årene som fulgte, skrumpet segmentet inn. Mange av merkene sluttet å selge slike biler i Norge. I fjor ble det til sammen registrert 140 nye kabrioleter, mens antallet så langt i år er 70. Bilen vi tester, ligger på tredjeplass på kabriolet-statistikken med seks solgte eksemplarer, etter BMW Z4 og Mazda MX-5 som begge er levert i 11 eksemplarer.

Mercedes E-klasse Cabriolet, her representert ved E 450-utgaven, er selvsagt den toppløse varianten av E-klasse som nylig fikk en større oppgradering, med nye motorer og designjusteringer av fronten og hekken. Mercedes i Norge baserer økonomien sin på kabrioleten, men de har en så bred portefølje av biler at de selvsagt også har kabrioleter for dem som ønsker det.

Ingen elbiler

Noe av forklaringen på at kabrioletene nesten har forsvunnet som nybiler i Norge, er inntoget av elbiler. Kabrioleter har tradisjonelt sett vært bil nummer to eller tre i husholdningene, men i løpet av forrige tiår var det elbilene som tok over denne posisjonen. I dag har elbilene tatt over mer eller mindre hele markedet.

En fordel for E 450 Cabriolet er at den ikke har noen elektriske konkurrenter, ettersom det ikke finnes noen elektriske kabrioleter på det norske markedet. Bilen har en sekssylindret bensinmotor og er en såkalt mildhybrid, som vil si at den har en liten elmotor som hjelper til, men ikke er ladbar.

Motoriseringen kler bilen godt. Den er sterk, med 367 hestekrefter, og har et behagelig lydbilde. Under vanlig kjøring er det minimalt med støy fra motorrommet. Drar man litt på, er bilen temmelig kul, uten at motoren blir for bråkete. Bilen har flere kjøreprogram, og de mest sportslige strammer opp understell, gassrespons og gir.

Ikke lealaus

Samtidig er ikke dette en bil skal være helt bajas. Mercedes har truffet veldig bra på understellet med de nye E-klassene. Selv AMG-bilene beholder komforten når man går for de mer aggressive oppsettene.

Med E 450 Cabriolet har Mercedes' ingeniører igjen gjort jobben. En del biler av denne typen blir litt lealause, fordi taket i en bil bidrar til at den beholder stivhet. Men denne kabrioleten lider overhodet ikke av å mangle takstrukturen. Her er det ingen følelse av at det slarker.

Man får premium komfort, og skulle det bli litt trekkfullt med taket av, har Mercedes flere triks. Luftdyser i bunnen av nakkestøttene kan blåse varm luft, som et luftskjerf – eller «airscarf» som Mercedes kaller funksjonen. Utover det kan man også få bilen levert med en «varmekomfortpakke» der dørsidene og bakre del av midtkonsollen har varmeelementer.

Noe for seg selv

For det er ikke til å komme ifra at en kabriolet i Norge er for den evige optimisten. Været her i nord er ikke helt designet for denne typen biler, og er man ikke glad i trekk, blir det fort ganske utrivelig å ikke ha tak over hodet. Men disse ekstra varmefunksjonene veier i det minste noe opp for at vi ikke har et takløst klima.

I storhetstiden for kabrioletene i Norge var det ståltak som var greia. Disse takene brettet seg ned i bagasjerommet og etterlot minimalt med bagasjeplass. I dag har de aller fleste stofftak, noe som betyr litt mer plass til overs bak når taket er nede. Dette gir så klart mer støy i kupeen enn i en vanlig bil, noe man særlig merker i tunneler, uten at det egentlig er så farlig – det er bare ett av kabrioletens særtrekk.

E 450 Cabriolet er egentlig noe helt for seg selv i dag. En kabriolet med fire seter, der baksetene har adekvat plass, er sjelden. Dette er dessuten en biltype så å si alle andre har forlatt. Samtidig er det kledelig med en kabriolet i nettopp Mercedes' utvalg. Så selv om det kan være fristende å kalle denne bilen gammeldags, velger vi heller å si at den er klassisk.

(UNDERSAK 1) Tekniske data

Mercedes E 450 4MATIC Cabriolet

Pris: 1.118.000,-

Pris testbil: 1.461.905,-

Annonse
Annonse

Motor: 6 syl. Turbo. Bensin. 2999 ccm. 367 hk 500 Nm.

Aks: 5,2 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,83 l/mil

Utslipp: 193 g/km CO2. 17,6 mg/km NOx

Bagasjerom: 285/360 liter

LxBxH: 4835/1860/1428 mm

Egenvekt: 1965 kilo

Tilhengervekt: 1800 kilo

(UNDERSAK 2) Pluss og minus

+

Stilig

Komfort

Kvalitet

Feil klima

Få kunder

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse