Sportsbilen Mustang har vært populær i sitt segment, men sjuende generasjon får ikke sjansen i Norge.
– Den norske avgiftsstrukturen gjør Ford Mustang med bensinmotor stadig mindre aktuell her hjemme. Avgiftssystemet favoriserer salg av biler med lave og ingen CO2-utslipp, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos Ford Motor Norge.
Hun legger til at dette avgiftssystemet har bidratt til at elbilen Mustang Mach-E har blitt en suksess for dem
Ford i Norge har de senere årene barbert ned sortimentet, som i dag består av fire personbilmodeller – Puma, Kuga, Mustang Mach-E og Explorer. Tidligere suksessmodeller som Fiesta og Focus er ikke lenger tilgjengelig.
Nisjebil
Sportsbilen Mustang ble reintrodusert i Norge i 2015, da i sin sjette generasjon, etter å ha vært borte fra det europeiske markedet i 50 år. I sitt nisjesegment, sportsbiler, har den vært en av de aller mest populære siden den kom hit.
Det er registrert 156 nye Mustang siden 2015, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er kun to andre sportsbiler som er mer solgt i perioden, nemlig Porsche 911 med 525 eksemplarer og Mazda MX-5 med 494.
Da Mustang ble trukket ut av markedet, var den tilgjengelig med en V8-motor på 450 eller 460 hestekrefter og hadde en startpris på drøyt 1,1 millioner kroner. Tidligere hadde den også en firesylindret motor på 270 hestekrefter, som i 2020 startet på 750.000 kroner.
Nylig viste Ford sjuende generasjon Mustang, som skal komme på markedet neste sommer. Sønsteby bekrefter at den ikke kommer til Norge.