Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
04 februar 2023 19:30
Del på Facebook
SVÆRE SAKER: I luksusbilen BMW i7 er komforten i baksetet minst like viktig som i førersetet. Dette er en bil for dem som liker å bli kjørt. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
SVÆRE SAKER: I luksusbilen BMW i7 er komforten i baksetet minst like viktig som i førersetet. Dette er en bil for dem som liker å bli kjørt. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Aldri tidligere har BMW laget en så stor og luksuriøs bil.

BMW har hatt 7-serien i snart 50 år. Bilene er store og flotte, men har aldri tidligere konkurrert med merker som Rolls-Royce og Bentley. Med i7 beveger BMW seg inn på territoriet til markedets aller mest luksuriøse kjøretøy.

Annonse
Annonse

i7 er en del av sjuende generasjon 7-serie. Til forskjell fra Mercedes’ elektriske EQS, som er bygget på en annen plattform enn S-klasse, lages elektriske i7 og fossilversjonen av 7-serie på samme plate. BMW tilbyr begge drivlinjer i Norge, men det er liten tvil om at det er elversjonen som interessant her til lands.

I tillegg er dette en bil som er perfekt som elbil. Det enorme lengden, 539 centimeter, gir rom for en svær batteripakke og ditto rekkevidde. Elmotorene er sterke og stillegående. Det siste er viktig. Biler av dette formatet kler ikke en bråkete motor eller sportseksos.

Det er grunn til å tro at mange kunder er vel så interessert i gode bakseter som gode kjøreegenskaper. Slik som for eksempel det norske kongehuset, som nylig gikk til anskaffelse av en i7.

Representasjon

For i7 er en representasjonsbil. Alt handler om komfort. Både når det gjelder kjøreopplevelsen og stemningen i bilen. BMW har tradisjon for å lage premiuminteriører, men i i7 er det lagt til et enda høyere nivå av luksus.

Innvendig har BMW gått for en «lounge»-atmosfære: Styrke, farge og mønster på lyssettingen kan justeres etter behov. Man kan velge setetrekk i kasjmirull, treverk av diverse typer, samt skjermer i bakdørene som blant annet kan justere setene og klimaet. Panoramataket i glass har en egen nattatmosfære. Snart kommer også TV i baksetet som tilvalg, med en skjerm på 31 tommer som senker seg ned fra taket. Testbilen var utstyrt med det BMW kaller «executive lounge seating», der høyre baksete ved et tastetrykk sklir ut og blir en lenestol.

Farkosten tilhører en liten nisje der overdådighet er viktigere enn det rent praktiske. Man skulle jo tro at i7 ville ha et helt gigantisk bagasjerom, størrelsen på bilen tatt i betraktning, men med sine 500 liter er det 300 liter mindre enn i Tesla Model S – en bil som er rundt 40 centimeter kortere.

Utvendig er designen en miks av diskresjon og synlighet. Fra siden møtes man av man lange, konservative linjer, mens fronten er ganske voldsom. «Nyregrillen» er minst like stor som på BMWs største sedaner, noe som er litt pussig da en elbil ikke har noe behov for masse luft. På testbilen er grillen i tillegg lysende, slik at inntrykket blir direkte prangende når mørket senker seg.

Toppen av hierarkiet

Med diger akselavstand og luftfjæringer flyter bilen framover. Lydnivået innvendig er lavt, men det er noe vindstøy, trolig fra speilene. På veien er bilen en svær flåte, og det er nydelig å suse av gårde på motorveien. I trangere strøk er det ikke til å komme ifra at dette er en svært stor personbil. Størrelsen merkes også godt på veier med svinger og smalere format. Uansett ville det virke rart å gå for en sportslig tur med en i7.

Annonse
Annonse

Bilens egenskaper viser en ny retning i toppen av BMW-hierarkiet. Tidligere har produsenten satt sin ære i å servere mer sportslige biler enn de tyske konkurrentene Audi og Mercedes. Med i7 legger BMW langt mer vekt på luksus. At i7 er en mer overdådig opplevelse enn Mercedes EQS, er et tydelig brudd med historien.

Likevel er det ikke alt som er gullglitrende solskinn med i7.

La oss se på skjermen: Her er det en myriade av funksjoner tilgjengelig. På den positive siden kan mye av dette kontrolleres via et hjul på midtkonsollen. Men bruker man skjermen, er menylogikken litt vrien. Over tid vil man trolig finne fram og lage seg egne snarveier, men det føles ikke særlig intuitivt. Et annet problem er at grafikken på skjermen er uvant og dermed unødvendig vanskelig å forstå under kjøring. Heldigvis får man også informasjonen opp på vinduet via et head up-display.

Høyt forbruk

Under testturen demonstrerte i7 at høy vekt og stor overflate gjør noe med forbruket. På en litt ruskete vinterdag, med en del minusgrader og snøvær, anslo bilen rundt 45 mil i rekkevidde. Det er ikke overraskende, men likevel langt under brosjyretallet på 60 mil.

Etter en del timer bak rattet var snittforbruket 2,5 kWt per mil – riktignok etter mye motorveihastighet, men det er jo der bilen hører hjemme. Med andre ord var antakelsen til bilen ganske så riktig. Og det er vel egentlig akseptabelt med en pause etter 40 mil? Selv personen i lenestolen bak kan trenge en strekk en gang iblant.

Hva er vitsen med en bil som dette hvis man ikke er rojal eller statsminister? Egentlig veldig lite, men vi andre kan glede oss over produktutviklingen. For trolig vil mye av det som vises i7, drysse nedover i BMWs hierarki over tid. Sannsynligvis vil allerede i5, som er ventet senere i år, vil by på et høyere opplevd kvalitetsnivå enn tidligere.

Og for den det måtte angå, er det greit å vite at man kan klare seg med fire-fem ladepauser, avhengig av fart og føreforhold, fra Bærum til Sveits.

Tekniske data

BMW i7 xDrive60
Pris: 1.385.400.-
Pris testbil: 1.910.000.-
Motor: To elmotorer. 544 hk. 745 Nm.
Batteri: 101.7 kWt
Maksimal ladefart: 195 kW
Forbruk: 1,84 kWt/mil
Rekkevidde: 625 kilometer
Toppfart: 240 km/t
0-100: 4,7 sekunder
Mål (LxBxH): 5391/1950/1544 mm
Bagasjeplass: 500 liter
Vekt: 2640 kilo
Tilhengervekt: 2000 kilo

Pluss og minus

+

Komfort
Luksus
Utstyr

Pris
Fronten

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse