Audi e-tron SUV kom med en skuffende rekkevidde, uten at det stoppet folk fra å kjøpe bilen. Med Q8 e-tron er bilen oppgradert på de riktige stedene.
Da Audi e-tron SUV kom på markedet i 2019, var det Volkswagen-konsernets første store og moderne elbil. Den ble en umiddelbar suksess her til lands, og i 2020 ble den Norges mest solgte bil – som første, og muligens siste, Audi noensinne.
I årene etter har utvalget elbiler blitt betydelig bedre og konkurransen tøffere. Men e-tron SUV har fortsatt å selge godt. I fjor var den blant de ti mest populære personbilene i Norge. I dag er den en av de aller mest utbredte elbilmodellene på norske veier.
Suksessen har kommet til tross for at e-tron SUV både er dyr og har relativt kort rekkevidde. Varianten med størst batteri har en oppgitt rekkevidde på 40 mil, noe som betyr rundt 30 hvis man skal til Hafjell i vinterferien.
En normal livssyklus for en bilmodell er sju år. Så da rimer det godt at Audi nå er klar med en midtlivsoppdatering av e-tron SUV. Vanligvis innebærer en slik oppdatering lite annet enn litt flikking på den ytre designen, men her får vi mer. For i tillegg til et oppdatert design med ny front, har Audi lagt til en viktig forbedring som ikke er synlig fra utsiden.
Mer energi
Batteriene har fått høyere kapasitet enn tidligere. 55-utgaven, altså utgaven med det største batteriet, har økt fra 86 til 106 kWt i utnyttbar energi. Audi har fått til dette gjennom en miks av høyere energitetthet og smartere pakking av battericellene. Kombinert med noen aerodynamiske triks får bilen dermed en oppgitt rekkevidde på 53 mil. Noe som stemmer langt bedre med en SUV av denne dimensjonen.
I tillegg har Audi justert litt på styring og understell. Man skal ikke sitte mange minuttene bak rattet i Q8 før man merker at dette er en virkelig god bil. Luftfjæringene byr på en passe stram og komfortabel håndtering av testbilen. Styringen er kjapp og presis, og gir mer kjørefølelse enn man vanligvis har i store SUV-er.
Men det er ikke til å komme fra at bilen er tung. 2,5 tonn, det kjenner man i svinger, for ikke å snakke om i sleipe nedoverbakker.
Fin for fire
Førerplassen er som før, som vil si at det er lett å finne en fin kjørestilling, mens man er omgitt av solid premiumfølelse. Oppsettet kjenner vi også fra e-tron SUV, med digital kjøreinformasjon foran føreren og to skjermer i midten. Den øverste av de to skjermene har underholdning og bilinformasjon, mens den nederste styrer klimaanlegget.
Det er litt keitete med alt av luft og varme på skjerm, og den haptiske teknikken – altså at det kjennes som knapper selv om betjeningen skjer på en skjerm – krever en del øvelse før det sitter. Det innser kanskje Audi selv, ettersom de i Q4 e-tron og e-tron GT har valgt å ha klimajusteringene på en knapperad.
Innvendig er det romslig, med bra plass bak til to. Setet i midten bak er ikke ment for lengre turer, der er ryggputen altfor hard.
Testbilen har i tillegg noe som ikke anbefales, nemlig det som kalles «virtuelle sidespeil», altså kameraspeil. Det betyr at sidespeilene er erstattet med et kamera med visning på skjermer som sitter i hjørnet av døren, rett under vinduet. Disse skjermene er ikke i nærheten av å gi like gode bilder som tradisjonelle speil. Dybden forsvinner, og både på motorvei og under parkering gir de altfor dårlig oversikt. Disse kameraspeilene er ekstrautstyr til 16.000 kroner som virkelig ikke er verdt pengene. Utover dette er Q8 e-tron en veldig god oppgradering av en allerede fin bil.
Høyt forbruk
Det større batteriet gir en rekkevidde som må kunne kalles nødvendig, for forbruket er fortsatt ganske høyt.
En variert tur på fuktig vei, med et par plussgrader i lufta, ga et snittforbruk på 2,5 kWt per mil. Så det trengs fortsatt mye energi for å flytte bilen. Samtidig er Q8 e-tron en påminnelse om at maks ladefart ikke er poenget, det er derimot jevnt høy ladefart. Med 30 prosent igjen på batteriet leverte laderen kjapt og stabilt over 130 kilowatt. Da blir ikke ladestoppen lang.
Noe annet som kan være verdt å merke seg, er at bilen ikke har forvarming av batteriet. Det betyr at lynlading bør skje et stykke ut i turen, når batteriet har blitt varmt.
Audi har tatt for seg det som var svakhetene i e-tron SUV og laget en enda bedre bil, men det koster. Testbilen er en smule ekstrem, med mer ekstrautstyr enn folk flest vil velge. Går man for den innholdsrike utstyrspakken «Advanced Plus», har Q8 e-tron en startpris på snaut 800.000 kroner. Det er et stykke over den tilsvarende utgaven av e-tron SUV, men prisen vil neppe stoppe norske kunder. Og noen av kundene er kanskje tidligere e-tron SUV-kjøpere som nå ser muligheten til å skaffe seg bilen de trodde de kjøpte for tre-fire år siden?
Tekniske data
Audi Q8 e-tron 55 S line Plus
Pris: 812.175 kroner
Pris testbil: 1.149.381 kroner
Motor: To elmotorer. 408 hk. 664 Nm.
Batteri: 106 kWt
Maksimal ladefart: 170 kW
Forbruk: 2,24 kWt/mil
Rekkevidde: 529 kilometer
Toppfart: 200 km/t
0-100: 5,6 sekunder
Mål (LxBxH): 4915/1937/1633 mm
Bagasjeplass: 569/1637 liter
Vekt: 2520 kilo
Tilhengervekt: 1800 kilo
Pluss og minus
+
Gjennomført kvalitetsfølelse
Kjørekomfort
Adekvat rekkevidde
–
Kan bli svært dyr
Høyt forbruk