Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
15 november 2023 13:00
Del på Facebook
DESSERTDRØM: Isen er plassert på en deilig blanding av sjokoladekrem og karamellsaus. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
DESSERTDRØM: Isen er plassert på en deilig blanding av sjokoladekrem og karamellsaus. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Is, sjokolade, fløte, karamell og salte peanøtter. Det sier seg nesten selv at denne desserten blir uimotståelig.

Selv er jeg ikke av de ivrigste på godterifronten, men om jeg først skal kose meg skikkelig, griper jeg gjerne etter en Snickers. Vil jeg glede flere som har samme smakspreferanse, er det stas å fikse en Snickers-inspirert isdessert.

Annonse
Annonse

Nå er ikke is-varianten noe særlig magrere enn inspirasjonskilden, men opplevelsen er likevel lettere og friskere, takket være det frosne elementet. Dette er alltid en balansekunst når det gjelder desserter: De må gjerne være feite, mektige, kompakte og søte, men skal man spise noe mer enn et par munnfuller, bør de samtidig ha noe lett og friskt ved seg.

I denne desserten endte jeg med å bruke lønnesirup i stedet for vanlig hvitt sukker. Litt fordi det føles noe sunnere, selv forskjellen nok er marginal. Mest fordi lønnesirup har en flott smak av karamell, vanilje og kaffe – perfekt sammen med is, sjokolade og nøtter.

Ellers forbinder mange av oss lønnesirup med amerikanske filmer, der tårn med pannekaker som den naturligste ting i verden druknes i mørkebrun sirup. Det er kanskje ikke slik jeg selv ville startet dagen, men jeg skal ikke nekte for at det er syndig godt.

Lønnesirup lages av sevje som tappes av sukkerlønn og kokes ned til en tyktflytende sirup. Ett tre kan levere cirka 40 liter sevje årlig, som deretter kokes ned til omtrent én liter sirup.

At dette er en dessert som er lett å lykkes med, er nesten unødvendig å nevne. For med kombinasjonen av sjokolade, karamell og salte peanøtter skal det vanskelig gjøres å trå feil.

Smakene i oppskriften kan ellers håndteres og kombineres på mange forskjellige måter. Du kan for eksempel toppe en nystekt brownie med salt karamell, peanøtter og vaniljeis. Eller du kan lage en sjokolademousse som serveres med karamellis og peanøttkrokan. Så lenge du skaper en god balanse mellom bitter sjokolade, sødme og salt, og inkluderer en god is, kommer du i mål til full jubel.

Isdessert à la Snickers

Ingredienser (2 personer)

1 plate kokesjokolade
1,5 dl fløte
6 ss lønnesirup
1 ss meierismør

---

100 g sukker
0,5 dl fløte
2 ss meierismør
havsaltflak

---

1 neve salte peanøtter
1 neve sjokoladetrukne peanøtter

---

God vaniljeis eller krokanis

Framgangsmåte

Kok opp fløte og lønnesirup. Ta kjelen av varmen, og tilsett hakket sjokolade. Rør godt sammen, og vend inn smør kuttet i små terninger. Sett massen i kjøleskap til den setter seg. Når den er kald, kjøres den sammen med en stavmikser eller visp til den blir litt luftig og tykk. Oppbevares kjølig.

Smelt sukker i en kjele til mørk karamell. Kok ut sukkeret med fløte og smør. Rør til du har en homogen masse. Juster eventuelt tykkelsen med litt vann, og smak til med havsalt. Avkjøl karamellsausen, og oppbevar den kjølig.

Sett vaniljeis i kjøleskapet 30 minutter før servering.

Anrett sjokolade- og lønnesirupkremen i bunnen av en dyp tallerken, sammen med salt karamellsaus. Dryss på litt peanøtter, og drypp litt ekstra lønnesirup rundt det hele. Topp til slutt med en god kule vaniljeis, og spis umiddelbart.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse