Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
18 november 2023 19:30
Del på Facebook
KLARER MER: Den nye Hyundai Kona har blitt litt bedre på så å si alt. Det gjør modellen til en potensiell bestselger. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
KLARER MER: Den nye Hyundai Kona har blitt litt bedre på så å si alt. Det gjør modellen til en potensiell bestselger. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Hyundai Kona var en av de aller første rimelige elbilene med skikkelig rekkevidde, noe som gjorde den svært populær i Norge. Den nye utgaven har enda litt mer å by på.

Kona har vært en stor suksess for den norske Hyundai-importøren. Siden den kom som elbil i 2018, er modellen levert i over 17.000 eksemplarer her til lands, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Kona har stått for 41 prosent av Hyundais salg i Norge i perioden.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

På disse årene har elbilmarkedet forandret seg kraftig. Da Kona ble lansert, fantes det knapt noen rimelige elbiler som også hadde solid rekkevidde. Kona og Opel Ampera-e var de første, i dag er utvalget stort.

Den nye utgaven har med andre ord helt andre markedsvilkår enn forgjengeren, samtidig som den bruker den samme suksessformelen -pluss litt.

Har vokst

Modellen har vokst med 11 centimeter, og det ytre har fått en strømlinjeformet overhaling. Batterikapasiteten er så å si den samme som før, men et litt glattere ytre gir noen mil ekstra i rekkevidde. Nå er rekkevidden oppgitt til 51 mil, mot 48 i forrige utgave. Det er bra for en bil av denne størrelsen, og henger sammen med et oppgitt forbruk på lave 1,47 kWt per mil.

Nå skal det sies at virkeligheten ikke helt var på det nivået. Vi opplevde et snittforbruk på 17,5 per mil, men noe av skylden får været ta. Testen ble gjort i et par plussgrader og regn. Bilen selv anslo en rekkevidde på så vidt over 40 mil under de rådende omstendighetene.

Det er fortsatt helt ok og bekrefter at Kona er en fin bil for langtur. Det er uansett på sin plass med en pause i god tid før bilen lader ut. Da kommer man til et punkt som ikke er forbedret siden forrige utgave: ladefarten. Den er nemlig fortsatt 100 kilowatt. Det er ikke gnistrende, og henger litt sammen med at batteripakken er forholdsvis moderat i størrelse. Men det finnes biler med lignende kapasitet som lader kjappere. Ladeluka er for øvrig i fronten, som tidligere.

Effekten har økt en smule, fra 204 til 218 hestekrefter, det har også vekten. Akselerasjonen er så vidt bedre med den nye utgaven.

Nytt interiør

Den økte lengden merker man innvendig. Akselavstanden er sju centimeter lengre, noe som gir bra med plass i baksetet og ikke minst i bagasjerommet som nå rommer respektable 466 liter, mot 332 liter i forrige versjon.

En nesten like viktig forbedring er interiøret. Tidligere så det i overkant simpelt ut, men i den nye versjonen er det både smarte løsninger og et langt mer ryddig oppsett. Det meste av informasjon er samlet på en skjermplanke, med kjøreopplysninger foran føreren og andre funksjoner i midten.

Annonse
Annonse

I tillegg har Hyundai en løsning mange andre produsenter bør vurdere: Ventilasjonen skilt ut fra skjermen, med logiske knapper og en «gammeldags» spalte med tall for temperatur. Dette er 100 prosent intuitivt, så man trenger knapt å ta blikket fra veien når man justerer luften.

Praktisk

På veien har Kona en komfortabel stil. Styringen er ganske lett, og ønsker man litt mer futt fra motoren, kan man aktivere sport-funksjonen. Da får man noe kjappere respons fra gasspedalen, men dette er en av bilens minst interessante funksjoner. Bilen er ikke sporty, og det er liten grunn til å tro at Konas kundemasse har sport-funksjon som et krav for å kjøpe bilen. Dette er og blir en praktisk farkost.

På landevei er bilen fin og nøytral, dog med en god del vind- og hjulstøy. Mange av funksjonene er satt opp slik at det ikke krever masse fomling, men ikke alle. Før man kjører av gårde, er det lurt å være klar over at støttefunksjoner som hastighet- og filvarsler ligger en smule begravd i skjermmenyen. Dette er ikke noe man bør fikle med under kjøring. En slik skjermstruktur er langt fra uvanlig i dag, men likevel noe man må være oppmerksom på.

Kona i ny versjon har blitt en mer praktisk utgave av seg selv – og akkurat praktisk nok til å passe som familiebil. Prismessig treffer den også bra. I et marked med knallhard elbilkonkurranse har denne bilen egenskaper som kan gjøre den til en av Norges mest populære.

Tekniske data

Hyundai Kona
Pris: 420.000 kroner
Motor: To elmotorer. 218 hk. 255 Nm.
Batteri: 65,4 kWt
Maksimal ladefart: 100 kW
Rekkevidde: 514 kilometer
Forbruk: 1,47 kWt/mil
Toppfart: 172 km/t
0-100: 7,8 sekunder
Mål (LxBxH): 4355/1825/1580 mm
Bagasjeplass: 466/1300 liter
Vekt: 1760 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo

Pluss og minus

+

God plass
Smart interiør

Tamme kjøreegenskaper
En del vind- og hjulstøy

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse