Annonse
NTB
Tema
NTB
19 november 2023 19:30
Del på Facebook
OVER 80 PROSENT: I år har over 80 prosent av alle nye biler i Norge vært elektriske. Foto: Heiko Junge / NTB
OVER 80 PROSENT: I år har over 80 prosent av alle nye biler i Norge vært elektriske. Foto: Heiko Junge / NTB

Naf frykter at målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025, rotes bort med stadig nye avgifter.

Ingunn Handagard, pressesjef i Naf, frykter at de stadige avgiftsøkningene på nye elbiler – i kombinasjon med prisstigning og renteøkninger – vil forsinke utskiftningen av bilparken.

Annonse
Annonse

– Når regjeringen skal komme til enighet med SV om budsjettet, må de ikke finne på å øke vektavgiften på nye biler, sier hun.

Det har lenge vært et politisk vedtatt mål at det fra 2025 kun skal selges utslippsfrie nybiler, som i praksis vil si elbiler.

– Regjeringen har nå i to statsbudsjett stukket store kjepper i hjulene for å nå målet om å kun selge elbiler som nye biler fra 2025, mener hun.

Handagard trekker fram at elbilene fikk trafikkforsikringsavgift, også kjent som årsavgift, i 2021, og at de fra 2023 fikk vektavgift, pluss moms på kjøpesummer over 500.000 kroner.

Naf har regnet ut at en Peugeot e-208 har gått opp nær 12.000 kroner i pris siden i fjor. En Tesla Model Y som koster rett over 500.000 kroner, har fått avgift og moms på nesten 26.000 kroner mer enn for ett år siden. Premiumbilene Audi Q8 e-tron og BMW iX xDrive50 har gått opp henholdsvis 71.457 kroner og 116.677 kroner.

Høy elbilandel

Samtidig har elbilandelen så langt i år vært 83,5 prosent, mot 78 prosent på samme tid i fjor.

Annonse
Annonse

– Det er riktig at elbilandelen i nybilsalget har holdt seg høy. Likevel er vi bekymret for at den økonomiske situasjonen nå gjør at færre har mulighet til å kjøpe seg elbil. Derfor er det viktig at avgiftene ikke økes. Vi vet fra erfaring at bilkjøperne er sensitive overfor avgiftsøkninger, og at lavere kjøpsavgift og lavere bompenger fortsatt er viktige grunner til at folk velger elbil.

I regjeringens forslag til nytt statsbudsjett blir den ekstra vektavgiften som regjeringen i fjor introduserte, på 12,50 kr per kilo på alle kjøretøy, økt med 3,8 prosent. Det tilsvarer den ventede i prisstigningen i 2024. I tillegg blir trafikkforsikringsavgiften for en elbil høyere enn en bil med forbrenningsmotor. Tidligere har denne avgiften vært lavere for elbiler.

Regjeringen mener likevel at de forsterker insentivene for kjøp av elbil ved å øke engangsavgiften for hybrid- og fossilbiler. Dette vil gjøre hybrid- og fossilbiler dyrere.

Forutsigbarhet

For at det skal være mulig å nå målet om 100 prosent elbiler i nybilsalget om litt over ett år, mener Handagard at forutsigbarhet er alfa og omega.

– Folk må være trygge på at det ikke kommer plutselige økninger i avgiftene. Men både de nasjonale og lokale elbilfordelene står under press, og det er viktig at politikerne ikke går for fort fram når det gjelder avgiftene på elbil.

Handagard har mye større tro på det å opprettholde avgiftsfordelene på elbil, enn å skru opp kjøps- eller bruksavgiftene på andre drivlinjer.

– Nullutslippsmålet er ett av klimamålene som faktisk er innen rekkevidde, men det fordrer at politikerne står løpet ut og ikke forventer at elbilsalget skal gå av seg selv helt ennå.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse