Annonse
NTB
Tema
NTB
06 juli 2019 19:30
Del på Facebook
SKLIR OG SKLIR: Bilen med sommerdekk har stoppet, den med piggfrie vinterdekk surfer videre. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
SKLIR OG SKLIR: Bilen med sommerdekk har stoppet, den med piggfrie vinterdekk surfer videre. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Piggfrie vinterdekk er laget for ha gode egenskaper i kulda. På sommerføre er de slett ikke gode, og i en kritisk situasjon kan det gå riktig ille.

– Det vi vil er å få opp oppmerksomheten om hvor viktig det er å ha riktig dekktype til sesongen. Vi vet i tillegg at mange rett og slett ikke vet hva slags dekk de kjører på. Hvert år kommer det inn folk på verksted om høsten som skal skifte til vinterdekk, med piggfrie dekk på bilen, sier Jan Erik Ludvigsen, daglig leder i Dekkimportørenes forening og Forhandlerforeningen for Dekk & Felg, som er foreningene for bedrifter i dekk- og felgbransjen.

For å vise dette har de tatt med seg biler med sommerdekk og piggfrie vinterdekk til NAFs Trafikksenter på Vålerbanen, i Braskereidfoss. Demonstrasjonene gjøres både på tørt og vått underlag, på en dag som er noe i nærheten av en gjennomsnittlig sommerdag i Norge. 15 grader i lufta, og litt overskyet.

– På Østlandet er det rundt 20 prosent som ikke skifter fra piggfrie vinterdekk til sommerdekk, mens tallene er lavere der det er mer vanlig å bruke piggdekk, som i Tromsø, sier Ludvigsen.

Han forklarer at et bildekk sine egenskaper er et resultat av kompromisser. Dekk skal foreta seg mange ting på kort tid, for eksempel når man kjører i områder der det kan være en blanding av tørt, vått og is. Er dekket perfekt under en type forhold, kan det gå utover andre egenskaper. Men det er stor forskjell på vinter- og sommerdekk.

Grepet

– Problemet når man ikke skifter etter sesongen er at gummien i et sommerdekk er tilpasset varmere temperaturer, mens piggfrie er laget for kalde forhold.

Det som er viktig når dekket settes under press, er naturligvis grepet.

– Det er det vi kaller grepsmekanismen, sier Torleiv Dalen Haukenes, produktsjef hos forhandleren Dekkmann.

Her spiller en rekke faktorer inn, som mønstertype, bredde og gummitype.

På tørr og jevn asfalt om sommeren vil ett dekk helt uten mønster være aller best, det vil ha en maksimal kontaktflate med underlaget, men under våte forhold vil det lett vannplane. Derfor har sommerdekk riller som drenerer vekk vann.

På isete underlag vil myk gummi fungere best. Gummien «fordeler» seg bedre, mens hard gummi sklir oppå. Et vinterdekk har også et grovere mønster enn sommerdekk, med flere riller slik at det er i stand til å tilpasse seg et ujevnt underlag.

Gummien strekker seg

– Myk gummi bruker strukturen i underlaget. Men når det blir varmt gir denne gummien seg, og kjøreegenskapene blir betydelig dårligere, sier Haukenes.

Dette gjør at dekk laget for vinteren er mindre stabile fordi den mykere gummien strekker seg slik at både gummien som er i kontakt med underlaget og sidene av dekket gir etter. Haukenes forteller om unnamanøvertester der dekket rett og slett har vrengt seg av felgen.

På banen kan man kjenne hvordan vinterdekkene slipper i svingene. De myke kantene bøyer seg og grepet slipper lenge før et sommerdekk.

Men det virkelig store skillet er bremselengde. På tørr asfalt er piggfrie vinterdekk langt dårligere enn sommerdekk og på vått føre er forskjellen formidabel.

Ute på banen stopper bilen med sommerdekk etter kort tid på det våte underlaget, mens bilen med vinterdekk fortsetter og fortsetter. I en hastighet på 100 kilometer i timen sklir vinterdekkene gjennom hele sonen med vann og langt ut på den tørre asfalten, men bilen med sommerdekkene står igjen tidlig i den våte sonen.

Stor forskjell

– Min påstand er at det er langt farligere med vinterdekk på sommerføre enn motsatt. De som velger å kjøre med sommerdekk på vinterføre tar det med ro, de vet at det gjør noe dumt og kjører deretter, mens man ikke tar slike hensyn motsatt vei. Når noe kritisk inntreffer kan det bli svært farlig, sier Haukenes.

De virkelig skumle situasjonene oppstår når en bil på vinterdekk ligger bak en med sommerdekk og den første bilen foretar en nødbrems. På vått føre vil en bil med sommerdekk i 80 kilometer i timen stoppe på 28 meter, mens en med vinterdekk bruker 57 meter (se undersak). Det betyr at bilen med vinterdekk treffer bilen med sommerdekk i en hastighet på rundt 50 kilometer i timen

– Dette blir jo bare verre hvis dette skjer der fartsgrensen er 110 kilometer i timen. Målet vårt er å få det som likt som mulig på veien, slik at alle bilene har noenlunde lik bremselengde.

Bremselengder

Sommerdekk – Conti Eco Contact:

Tørr asfalt – ti bremseprøver: Gjennomsnittlig bremselengde fra 80–0 km/t: 23,89 meter

Regnvåt asfalt – ti bremseprøver: Gjennomsnittlig bremselengde fra 80–0 km/t: 28,38 meter

Slitte, men lovlige, piggfrie premium vinterdekk med nordisk gummiblanding

Tørr asfalt – ti bremseprøver: Gjennomsnittlig bremselengde fra 80–0 km/t: 28,21 meter

Regnvåt asfalt – ti bremseprøver: Gjennomsnittlig bremselengde fra 80–0 km/t: 57,27 meter

Kilde: Bilforlaget

Forskjell vinter- og sommerdekk

– Vinterdekk har en mykere gummiblanding enn sommerdekk. Spesielt myk gummi er det i nordiske piggfrie vinterdekk, forteller Torleiv Dalen Haukenes i Dekkmann.

Grunnen til dette er at den skal holde seg myk i lave temperaturer. Når temperaturen blir høyere med sju til ti grader blir den for myk til at dekket klarer å sette et godt fotavtrykk, og dekket blir generelt for mykt og «svampete».

– Grep på is og hardpakket snø er selvsagt årsaken til at man ønsker denne myke gummien.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse