Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
11 juli 2019 10:30
Del på Facebook
SPRØTT: Brokkoli har aldri smakt bedre. Baconet kan byttes ut med andre ingredienser hvis du er blant dem som ikke spiser svin. FOTO: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
SPRØTT: Brokkoli har aldri smakt bedre. Baconet kan byttes ut med andre ingredienser hvis du er blant dem som ikke spiser svin. FOTO: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Den gode, gamle potetsalaten må vike. I år vil vi ha det helt rått.

Flere har nok allerede stiftet bekjentskap med ulike varianter av ukas salat denne sommeren – på grillfester, buffébord og i ferskvaredisker. Tidligere har jeg aldri spist rå brokkoli på denne måten, og jeg ble virkelig positivt overrasket da jeg smakte kombinasjonen første gang: sprø brokkoli i en majonesbasert saus, sprø kjerner, søte tørkede bær og salt bacon. Salaten er veldig god både alene og til sommerens grillmat.

Jeg har laget min egen variant med noen enkle grep – der kanskje det viktigste trikset er eddiken. Lag dine egne eddiker hjemme ved å bruke rimelig hvitvinseddik eller vanlig husholdningseddik som du smaksetter. Min personlige favoritt er med bringebær. Andre gode tips er å legge ned sommerens ferske hylleblomster, nyperoser, sopp, urter, solbærblader, eller hva som helst av bær og frukt. La det stå fremme på kjøkkenbenken mens smaken trekker inn i eddiken, helst i flere uker. I I denne oppskriften gir bringebæreddiken som tilsettes sausen, en frisk og litt søtlig bæraroma til hele retten. Mitt andre grep er at jeg rister solsikkekjernene, slik at de blir skikkelig sprø og får nøttaktig smak. Denne teknikken egner seg godt til de fleste kjerner. Ristede kjerner er også godt alene, som en litt sunnere snack.

En mandolin kan være en nyttig investering. Dette japanske kjøkkenverktøyet har en fryktelig skarp kniv, så pass godt på fingrene! Med mandolinen går oppkutting mye raskere enn med kniv, og man får løvtynne skiver av både frukt og grønnsaker – perfekt i en frisk salat der det ikke blir like delikat med harde, tykke biter. I denne oppskriften bruker jeg hele stilken på brokkolien, som ellers kan være litt for trevlete og hard i rå tilstand, men som blir frisk, sprø og visuelt tiltalende når man høvler den i tynne flak. Også om man skal lage sine egne friterte potet- eller rotfruktchips er mandolinen nærmest uunnværlig.

Rå brokkolisalat med bacon, kjerner, tranebær og syrlig løk

Ingredienser (2 personer)

1 brokkoli
1 pk. tørrsaltet bacon
4 ss tørkede tranebær
1 dl solsikkekjerner
0,5 rødløk
2 ss majones
2 ss lettrømme
1 boks grønn karse
ca. 5 ss bringebæreddik
solsikkeolje
salt

Framgangsmåte

Høvle rødløken i løvtynne skiver, enten med en mandolin eller med kniv. Legg løkskivene i en pose eller på en tallerken, og smaksett dem med 2–3 ss bringebæreddik og litt salt. La løken ligge og marinere seg i kjøleskapet et par timer, til en slags hurtigsyltet løk.

Bland sammen majones og rømme, og smak til med salt og bringebæreddik.

Bacon kan stekes sprø i forkant, enten i stekepanne eller i ovn på bakepapir. Pass på å legge baconet på kjøkkenpapir når det er ferdig stekt, så det får sluppet alt av ekstra fett. Oppbevar baconet lunt fram til servering.

Skjær av alt det grønne på brokkolien. Legg det på en tallerken i mellomtiden. Med skreller fjernes det ytterste og mest trevlete laget på brokkolistilken. Resten av brokkolien, inkludert stilken, kuttes i 2–3 mm tynne skiver med mandolin eller kniv.

Legg solsikkekjernene i en stekepanne, helst med teflonbelegg. Dryss over litt salt, og ha på vann så det dekker og ca. 1 dl solsikke olje. Sett pannen på medium varme, og la den koke under stadig omrøring til vannet har fordampet. Fortsett å røre til kjernene er fritert sprø og gylne i oljen. Sil av oljen, og legg kjernene på et kjøkkenpapir fram til servering.

Bland sammen majonessausen med brokkolien og tranebærene, og smak den til med salt og eddik. Legg dette på en tallerken, og topp med bacon, karse, kjerner og syltet løk.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse