Disse to bilene er brødre, men ikke så like som man skulle tro.
Mercedes-Benz har et helt vilt antall modeller. Merket har for eksempel seks-sju forskjellige SUV-er – alt etter hvordan man definerer det. I tillegg har hver enkelt modell et tidvis ekstremt antall varianter. Mercedes holder seg også med flere ulike nivåer av høyytelse-bidrag fra AMG. Noen er 100 prosent AMG, med håndbygde motorer og deler som er nærmere Formel 1 enn masseproduksjon, mens andre er noe midt imellom.
Som om ikke dette var nok, har Mercedes flere «coupé-sedaner». Noen ser ved første øyekast ganske identiske ut, som CLS og fire dørsversjonen av AMG GT. Sistnevnte kan blant annet leveres med en spinnvill motor på 639 hestekrefter, trolig den drøyeste «familiebilen» på markedet i dag.
Raust flateinnhold
I overkant kokkos? Men jommen har ikke Mercedes flere andre varianter også. Her skal vi se på to brødre.
AMG GT 53 er en bil som er alt annet enn rolig. Under panseret har den en rekkesekser på 435 hestekrefter. Samme motor finner man også i den ikke ulike CLS-modellen. Motor og maskineri er av den typen som ligger midt mellom standardbil og AMG. Det betyr at enheten under panseret ikke er signert og håndlagd av en AMG-kar, men at spesialavdelingen har bidratt med raffinering av produktet.
Begge bilene har et ganske raust flateinnhold. De er rundt fem meter lange, og coupé-profilen gjør dem stilige å se på.
Ikke tvillinger
Det er i utgangspunktet lov til å lure på hva Mercedes skal med to modeller som tilsynelatende er så like, med en identisk null-til-hundre-tid på 4,5 sekunder. Men ser man på prislisten, skjønner man at de er brødre med ulike egenskaper, ikke tvillinger. Prisforskjellen er omtrent som prisen på en Mercedes A-klasse. I tillegg er kjøreopplevelsen overraskende ulik.
CLS-en deler plattform med en vanlig E-klasse. AMG GT er også bygget på en E-klasse-plattform, men den tilhører verstingversjonen E63 AMG, altså et vaskeekte AMG-produkt, som i tillegg er lettet og stivet opp.
Det merker man med en gang, AMG GT føles mer som en gigantisk sportsbil, mens CLS lener seg mot komfort. Girkassen skal være den samme, men i AMG GT er den satt opp på et mer aggressivt vis, og man har i tillegg flere justeringsmuligheter.
Nürburgring
Og her er noe av poenget, som samtidig er litt sært: CLS er en stilig familiebil som hører hjemme i høye hastigheter på autobahn, gjerne med familie og feriebagasje om bord. AMG GT er tilpasset en intens runde på Nürburgring. Testbilen har i tillegg Dynamic Plus-pakken med styring på bakhjulene, som i hastigheter opptil 100 kilometer i timen styrer hjulene med 1,3 grader motsatt av dekkene foran, og i hastigheter over det 0,5 grader i samme retning, for økt stabilitet. Den har også større bremser på 390 millimeter som er ekstrautstyr, mot 360 millimeter som er standard. Det er en oppgradering som ikke er tilgjengelig på CLS. Og for å virkelig vise at man mener alvor, har bilen race-innstilling på kjør modusene.
Med AMG GT virker det som det er meningen at man iblant skal glemme at det finnes bakseter – og at man har med seg nesten to tonn med bil. Det er vel heller ikke så mange familier som synes et dusin runder rundt Nürburgring er en avslappende ferie. Dette har blitt en bil for folk som en dag vil dra på bane, og neste dag kjøre til stranda.
Ikke så praktisk
CLS-varianten er sterk, men byr ikke på det samme berserknivået. Den er også fredeligere i bruk. Men begge bilene har noen begrensninger når det gjelder det praktiske: Ingen av baksetene er optimale. Ser man på taklinjen, skjønner man at det blir noe snaut med hodeplass for voksne. Og dette er så definitivt biler der det skal være maks to passasjerer, ikke tre, bak. Bagasjeplassen er ok, men lasteterskelen er ganske høy hos CLS og enda høyere på AMG GT.
CLS er bilen for dem som synes en vanlig E-klasse er litt for mye taxi, mens AMG GT er for dem som egentlig bestilte en sportsbil, men i siste liten kom på at man faktisk har familie.
På hvert sitt vis er bilene dyre drømmer som er noe i utakt med den norske tidsånden. De har ganske voldsomme bensinmotorer, men de er ikke mer enn et halvt sekund raskere fra null til hundre enn den ferske og praktiske elbilen EQC.
At Mercedes både satser på AMG-modeller og elbiler, er i det minste et godt bevis på at de prøver å ha to tanker i hodet på en gang.
Tekniske data
Mercedes-Benz AMG CLS 53 4Matic+
Pris: 1.304.900.-
Pris testbil: 1.591.479.-
Motor: R6 syl. Bensin. 2 turboer. 2999 ccm 435 hk v. 6100 o/min. 520 Nm v. 1800 o/min.
Aks: 4,5 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,89 l/mil
Utslipp: 206 g/km CO2. 8,9 mg/km NOx
Bagasjerom: 490 liter
LxBxH: 4988/1890/1435 mm
Egenvekt: 1951 kilo
Tilhengervekt: 1900
Mercedes-AMG GT 53 4Matic+
Pris: 1.619.900.-
Pris testbil: 1.985.500.-
Motor: R6 syl. Bensin. 2 turboer. 2999 ccm 435 hk v. 6100 o/min. 520 Nm v. 1800 o/min.
Aks: 4,5 sekunder
Toppfart: 285 km/t
Forbruk: 0,97 l/mil
Utslipp: 209 g/km CO2. 9,7 mg/km NOx
Bagasjerom: 456 liter
LxBxH: 5024/2069/1455 mm
Egenvekt: 1970 kilo
Tilhengervekt: 1800
Pluss og minus
Mercedes-Benz AMG CLS 53 4Matic+
+
Elegant
Komfortabel
Krefter
–
Plassen i baksetet
Pris
Mercedes-AMG GT 53 4Matic+
+
Stilig
Heftige kjøreegenskaper
Sportsbil for familien
–
Hard og bråkete
Pris
https://ksu.no/artikler/tema/98396-stjernekamp#sigProId0b4484b654