Selv om dekkene ser fine ut, kan de være farlige.
– Normalt er det bruken som tar livet av dekkene. Kjører du 10.000 til 20.000 kilometer i året, er dekkene nedslitt på tre til fire sesonger, sier Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF.
Kjører man mye mindre, spiller alderen på dekket en rolle.
– Dekkene kan se fine ut, med god mønsterdybde, men etter mellom seks og ti år går de ut på dato. Gummien blir hard.
Holder lenger
Produktsjef i Nokian Tyres, Kjetil Røssel, forteller at moderne dekk har bedre holdbarhet enn før.
– Et korrekt lagret dekk kan betraktes som nytt i tre år fra produksjonsdatoen som er markert på siden av dekket. Tidligere var det slik at dekkene ble hardere selv om de ikke var i bruk, men nye materialer gjør dette mindre relevant.
Røssel sier at «ferskvaremyten» likevel lever videre, men at den ikke er like reell de første årene dersom dekkene lagres korrekt.
Høstvær
Når dekket blir for gammelt, får det langt dårligere egenskaper på vått føre.
– Da kan det bli glatt som is hvis gummien er hard. Dette gjelder både for sommer- og vinterdekk, sier Bergerud i NAF
Han anbefaler bileieren selv å teste dette hvis man er i tvil. Gir dekkene merkbart dårligere grep, må de byttes.
– Dette er særlig viktig nå på høsten, når veibanen ofte er våt.