Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
01 november 2019 14:00
Del på Facebook
REISEGLEDE: Ingeborg Lindseth kombinerer sin interesse for reising med sin interesse for fotografering på bloggen Hamacareise.com FOTO: Ingeborg Lindseth
REISEGLEDE: Ingeborg Lindseth kombinerer sin interesse for reising med sin interesse for fotografering på bloggen Hamacareise.com FOTO: Ingeborg Lindseth

Før fulgte man tipsene i reisehåndboka. Nå er reisebloggene blitt en viktig inspirasjonskilde for de reiselystne.

– Jeg startet reiseblogg i forbindelse med en lengre reise i 2011, da jeg tok permisjon fra jobben for å reise rundt i Sørøst-Asia. Reisebloggen ble et sted å samle reiseminner og for å holde kontakt med venner og familie underveis, forteller Mette Solberg Fjeldheim, som står bak bloggen Reiselykke.com. I 2017 sa hun opp jobben i Aschehoug for å være reiseskribent på heltid.

– At jeg valgte å utvikle Reiselykke.com, handler om interesse for formidling, skrivelyst og reiseglede, og et ønske om å vise fram ulike land og kulturer jeg møter på reise. Folk setter pris på å lese andres erfaringer fra et sted de tenker å reise til, påpeker hun.

Det finnes etter hvert svært mange norske reiseblogger som Reiselykke.com. En håndfull har i likhet med Fjeldheim gjort bloggen til levebrød, andre har den som hobby eller bigeskjeft. Reiselivsmessen har de siste to årene kåret Norges beste reiseblogg.

– Vi synes det er viktig å ha fokus på dem som er aktive i å skrive om reise. Nordmenn er opptatt av reising, og bloggerne bidrar med mye inspirasjon. Mange av bloggene har dessuten både gode tekster og fine bilder. Bloggerne er blitt proffe, sier prosjektleder for Reiselivsmessen, Merete Falch.

Personlige råd

Janicke Hansen tror den personlige stemmen er årsaken til at mange leser reiseblogger.

– Bloggerne skriver fra et personlig perspektiv, men uten at det blir privat. Det gjør beskrivelsen av et reisemål mer levende og autentisk, mener Hansen. Hun er avtroppende president i Professional Travel Bloggers Association (PTBA) og står bak reisebloggen «Let’s get lost».

– Mange reisebloggere har dessuten sin egen nisje, slik at folk kan finne inspirasjon til akkurat den typen reise de ønsker seg, sier Hansen, som selv skriver om aktive opplevelsesreiser med fokus på natur eller kultur. Hun har også vært med å starte bloggnettverket NordicTB.com, som omfatter over 170 nordiske reisebloggere som tilbyr innholdsdrevne markedskampanjer.

– Vi hjelper reisetilbyderne å finne de rette bloggerne å samarbeide med, sier hun.

For selv om noen blogger mest for moro skyld, er det også mange som har bloggen som en inntektskilde, og tar betalt for å skrive innlegg eller reiser på sponsede turer.

– Influensere og bloggere har fått en stadig viktigere rolle også innenfor reiselivsbransjen, sier leder for Virke Reiseliv, Astrid Bergmål.

– Det er viktig at både bloggerne og virksomhetene selv er tydelige på hva som er reklame, sier hun.

Det er strenge regler for merking av sponsede innlegg. Norwegian fikk tidligere i år kritikk av Forbrukertilsynet fordi flyselskapet hadde invitert med en rekke bloggere og influensere på tur til Dubai, uten at det kom tydelig fram i postene i sosiale medier at Visit Dubai var medarrangør. Bloggere må nemlig både opplyse om at et innlegg er sponset, og hvem det er sponset av.

Useriøst rykte

Ikke alle er komfortable med reiseblogg-navnet. I 2013 vant Odd Roar Lange prisen for beste reiseblogg i Travel Blog Awards med bloggen «Toppen av Norge». For to år siden valgte han bort reiseblogg-navnet.

– Mange oppfatter en blogg som noe useriøst, de såkalte rosabloggerne har ødelagt litt for bloggernes rykte, påpeker han.

– Reiseblogger i Norge handler dessuten ofte om å sette seg selv i sentrum, de er skrevet i jeg-format, og bildene er av bloggerne selv. Jeg ønsket ikke det fokuset på min side, sier han.

Lange var tidligere reisejournalist i Dagbladet, men jobber nå fulltid med å drive det som før var reisebloggen «The Travel Inspector», men som nå er blitt en reiseside med samme navn. I tillegg skriver han reisebøker og holder foredrag.

– Jeg er like mye journalist nå som da jeg jobbet i Dagbladet, og har et kritisk søkelys på bransjen, sier han.

Ansvarlig turisme

Janicke Hansen er opptatt av at man som blogger har et ansvar for hva slags reiseliv man inspirerer til.

– Jeg er opptatt av bærekraftig reiseliv, og prøver å promotere steder som ikke alle reiser til, eller å inspirere til å reise utenom sesong. Jeg er også tilhenger av historiefortelling og av å gå litt dypere inn i kulturen på stedet man besøker. Der mener jeg reisebloggene har en fordel framfor Instagram, sier hun.

– På Instagram er det gjerne slik at alle vil ha det samme, ikoniske bildet. Det mener jeg blir feil fokus. Jeg tror ikke det hadde vært så mange redningsaksjoner på Trolltunga hvis det hadde vært mer fokus på turen opp og mindre på utsikten på toppen.

10 populære norske reiseblogger:

  • Hamacareise.com: Vant Travelmarkets kåring av Norges beste reiseblogg i 2016, og var nominert til Reiselivsmessens kåring av beste reiseblogg for 2018. Her kombinerer Ingeborg Lindseth sin interesse for reising med sin interesse for fotografering. Her får du tips til reiser til et bredt utvalg av destinasjoner, praktiske reisetips og mange tips om reisefotografering.
  • Detvondeliv.no: Denne bloggen ønsker å vise at reising er mer enn sol, strand og severdigheter ved å gi innblikk i folks hverdagsliv og gi større forståelse for ulike lands kulturer. Bloggen er drevet av tidligere reisejournalist i VG og Magasinet Reiselyst, Gjermund Glesnes.
  • Globetrotterelisa.com: Denne bloggen har fokus på aktive reiser. Blogger Elisabeth Eriksen er selv særlig glad i vandre-, sykkel- og skiturer, og her finner du tips til alt fra rideturer til overnatting i hengekøye. Mange av hennes turer går i Norge, og bloggen byr blant annet på mange turtips i hennes nærområde Oslomarka.
  • Reiselykke.com: Reiselykke ble kåret til beste reiseblogg av Reiselivsmessen i 2017. Her deler Mette Solberg Fjeldheim sine reisetips, beregnet for en voksen aldersgruppe. Hun gir tips til alt fra storbyferier og eksotiske langreiser til perler i nærområdet. Reiselykke utgir også reiseguider i bokformat.
  • Togbloggen.no: Interessen for miljø har gjort at togreiser er i vinden. Sigrid Elsrud har laget en blogg om dette temaet, og her kan du lese om alt fra reiseruter til plassreservasjon.
  • Katharinasunikereiser.no: Katharina Wiig har vært i nesten hundre land, og har en særlig forkjærlighet for Afrika. Hun skriver om turer til eksotiske reisemål hvor alt har gått som planlagt, men også om de gangene alt gikk skeis.
  • Bortebest.no: Vibeke Montero og Inga Ragnhild Holst er begge reiseskribenter for ulike medier, og på bloggen deres finner du en god miks av reisetips, annerledes reisereportasjer og innblikk i jobben som reisejournalist.
  • Linnsreise.no: Linns Reise ble kåret til Årets Reiseblogger 2018 på Reiselivsmessen. Linn Krohn Hansen har hovedfag i sosialantropologi og jobber til daglig som lokalavisjournalist, og på bloggen kombinerer hun sin interesse for andre kulturer, tenkemåter og levesett med interessen for å formidle.
  • Rundtekvator.no: Her skriver Laila Moltzau Andresen om de ofte utradisjonelle reisene til en familie på fire. Nettstedet skal inspirere til å utforske nye land og eventyr og omfavne natur og friluftsliv.
  • Travelletters.net: Det norske paret Steinar og Lena skriver på engelsk om hvordan man best kan utnytte feriedagene dersom man er et fulltidsarbeidende par med to tenåringsbarn. Hovedfokus er på reisemål i Europa.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse