Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
30 november 2019 19:30
Del på Facebook
ROBUST: Skoda Superb i Scout-versjon betyr blant annet litt ekstra plastbeskyttelse rundt hjulbuer og sidene. FOTO: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
ROBUST: Skoda Superb i Scout-versjon betyr blant annet litt ekstra plastbeskyttelse rundt hjulbuer og sidene. FOTO: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Skoda Superb er en av markedets mest snusfornuftige biler. Den er stor, leveres kun som stasjonsvogn i Norge og kommer aldri til å få naboen til å snu seg. Selv ikke i en oppjazza Scout-versjon.

Skoda Superb starter på noe over 400.000 og har innvendig plass som en middels stue. Og har man mer avanserte ønsker, som litt ekstra bakkeklaring og solide utvendige detaljer, har fortsatt Superb noe å by på.

Superb Scout er en bil som tenkt og designet på samme måte som en Audi A6 Allroad eller Volkswagen Passat Alltrac: en litt røffere variant av en eksisterende stasjonsvognmodell. Biltypen hadde sin storhetstid rett før SUV-ene kom som et vulkanutbrudd og nær utryddet stasjonsvognene.

De fornuftige skjønner at det egentlig er mye lurere å gå for en stasjonsvogn med grandios plass, enn en mindre og minst like dyr SUV. Stasjonsvognen har lavere tyngdepunkt, noe som i utgangspunktet betyr bedre kjøreegenskaper.

Man går glipp av den høye sittestillingen mange liker i en SUV, men det skal sies at man ikke akkurat sitter sportsbillavt i en Superb heller.

Nederst

Skoda har tradisjonelt sett vært nederst på Volkswagen-konsernets rangstige og er det nok fortsatt, men merket er ikke lenger ensbetydende med simple biler som kjennes rimelige ut.

Innvendig merker man hvem som eier Skoda. Der finner vi blant annet konsernets svært fine digitale skjermer, som er lette for øyet og enkle i bruk. Oppsettet er ikke heldigitalt, med ventilasjonsfunksjoner styrt fra skjermen slik som i de nyeste Audi-ene, men det står ikke tilbake for en Volkswagen. Dessuten er det mer praktisk å ha alt som har med air-con og avtining å gjøre på knapper og brytere enn på en skjerm som blir fettete og krever at man ser hva man gjør.

Ikke fancy

Materialkvaliteten er god, men materialene er ikke så fancy. Det er mer funksjonelt enn stilig. Samtidig er førersetet et bra sted å være. Ergonomien er fin, alle funksjoner er logisk plassert og lette å bruke. Den midtstilte skjermen er ikke så veldig stor, men den har menyknapper for enkel tilgang, og visningskvaliteten er logisk og god. På den negative siden sitter skjermen litt lavt, slik at man må fjerne blikket fra veien når man skal få til ting.

På veien er Superb Scout stabile saker. Motoren på 190 hestekrefter er passelig for folk som skal fra a til b. Testbilen hadde innstillingsmuligheter på drivlinjen, uten at det egentlig er noe stort poeng. Dette er en bil som kler spasersko bedre enn joggesko.

Det er forholdsvis stille innvendig, og den lange akselavstanden gjør at bilen oppfører seg pent over ujevnt underlag. Plassen for baksetepassasjerene er i limousinklasse, og bagasjeplassen noe i nærheten av formidabel. Får du ikke plass til det du skal ha med på hyttetur i en Superb, så har du med deg for mye.

Alternativer

I en bilklasse der det etter hvert finnes en god del konkurrenter, havner likevel Superb Scout litt for seg selv. Volvo V90 CC og Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain ligger rundt 150.000 kroner over, det samme gjør Audi A6 Allroad. Volkswagen Passat Alltrack er den nærmeste. Den kan leveres med så å si samme drivlinje og ligger noen titusener over.

Mest interessant for Skoda-kunden er det nok at SUV-en Kodiaq med samme motor ikke er så mye dyrere. Superb Scout er bedre på veien, men det spørs om ikke mange likevel vil ha en sterk dragning mot SUV-en. Selv om Superb Scout er en mer elegant bil som er bedre på veien og byr på vel så mye av det praktiske. Det eneste man ikke klarer å matche eller overgå, er muligheten for sju seter – det er ikke en opsjon i Superb.

Superb Scout er en perfekt bil for folk som ønsker mye uten å betale for mye. Bilen er langt fra spennende, men den leverer. Selv i en litt oppjazza versjon som Scout beholder den fornuften. Det er en storbil for folk som raker løvet selv og legger bladene i komposten. Er du mer av typen som setter vekk slike oppgaver, er ikke Superb bilen for deg.

Tekniske data:

Skoda Superb Scout 2,0 TDI 4x4

Pris: 546.700.-
Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1968 ccm 190 hk v. 3500–4000 o/min. 400 Nm v. 1750–3250 o/min.
Aks: 8,1 sekunder
Toppfart: 223 km/t
Forbruk: 0,65 l/mil
Utslipp: 171 g/km CO2. 63,7 mg/km NOx
Bagasjerom: 660/1950 liter
LxBxH: 4863/1864/1481 mm
Egenvekt: 1612 kilo

Tilhengervekt: 2200 kilo

Pluss og minus

+

Megapraktisk
Mye bil for pengene
Fin kvalitet

Kjedelig
Er ikke en SUV

Galleri

View the embedded image gallery online at:
https://ksu.no/artikler/tema/98912-sunn-fornuft#sigProIdd44de174ea

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse