Ford starter sin elektriske satsing med en mellomstor SUV. Bilen bærer det mest ikoniske Ford-navnet i stallen.
Ford Mustang Mach E fikk nylig sin europeiske debut i Oslo, bare noen timer etter at den var avduket i Los Angeles.
– Det er en kompromissløs elektrisk SUV, og det er første gang vi bruker Mustang-navnet på noe annet enn en sportsbil, sa Per Gunnar Berg, administrerende direktør hos den norske importøren.
Ifølge Berg har den norske Ford-organisasjonen vært dypt involvert i utviklingen av bilen.
Der Mustang med bensinmotor er en sportsbil med fire seter, er Mustang Mach E en familiebil i det populære mellomstore SUV-segmentet. Designmessig er Mustang-koblingen lettest å se bakfra, der bilen også har de karakteristiske baklyktene med tre vertikale lys.
Flere utgaver
For å gi bilen en mest mulig sportslig framtoning har Ford tatt i bruk et visuelt triks med taklinjen: Fra midten av bilen og bakover er den øvre delen av taket i en annen farge, slik at det første inntrykket er en lavere silhuett enn bilen faktisk har.
Mustang Mach E kommer med to batteristørrelser og enten firehjulstrekk eller bakhjulstrekk. Innstegsmodellen starter på 412.000 kroner og har bakhjulstrekk og en batteripakke på 75 kWt som skal gi en rekkevidde på 45 mil.
– Det betyr en tilgjengelighet for de fleste, ikke bare de privilegerte, sa Berg.
Utgaven med lengst rekkevidde har bakhjulstrekk, et batteri på 99 kwh og skal klare 60 mil. Prisen blir 463.000 kroner.
Versjonene med firehjulstrekk koster 482.000 med 75 kwh og 544.000 kroner med 99 kwh. Her skal rekkevidden være henholdsvis 42 og 54 mil. Alle utgavene har en ladefart på 150 kilowatt.
Leveringene starter i fjerde kvartal av 2020.