«Fagetaten med en nullvisjon for hardt skadde og drepte i trafikken, Statens vegvesen, er handlingslammet, og det gjør veiene våre farlige. I tillegg tilrettelegger handlingslammelsen for arbeidskriminalitet.» Det skriver Norges Bilbransjeforbund (NBF) i en pressemelding.
– I forbindelse med revisjon av verkstedforskriften har NBF forgjeves forsøkt å få Statens vegvesen til å forstå hvor avgjørende det er at arbeid som er definert som godkjenningspliktig, kun får utføres av godkjent verksted. Trafikksikkerheten må komme først, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.
NBF mener det er merkelig at folk ikke kan skifte en kontakt på en lampeledning selv, men at det er greit at «hvem som helst» i praksis kan utbedre feil etter en EU-kontroll. De tror også at dette kan føre til svart, uautorisert og ulovlig arbeid fordi det ikke stilles noen krav til dokumentasjon for utført arbeid.
– Denne ansvarsfraskrivelsen kan derfor best beskrives som handlingslammelse, og truer både trafikksikkerheten og det organiserte, seriøse arbeidslivet, sier Nilsen.