Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
15 desember 2019 19:30
Del på Facebook
TO VERSJONER: Bollinger skal lage modellene B1 og B2, som har samme ytre mål og teknikk, men forskjellig karosseri. Dette er en B1, B2 er en pickup. FOTO: Produsenten
TO VERSJONER: Bollinger skal lage modellene B1 og B2, som har samme ytre mål og teknikk, men forskjellig karosseri. Dette er en B1, B2 er en pickup. FOTO: Produsenten

Det amerikanske selskapet Bollinger skal bygge elektriske terrengbiler. Det har mange nordmenn fått med seg.

«Fra starten av var drømmen å bygge noe som ikke finnes», skriver Bollinger i presentasjonen av prosjektet.

Bollinger planlegger to modeller, kalt B1 og B2, som skal i produksjon neste år og lanseres i 2021. Bilene skal lages i forholdsvis små serier, og det er ventet en startpris på 125.000 dollar, tilsvarende 1.145.000 kroner. Og det er svære saker, lengden er oppgitt til 527 centimeter og bredden 226 centimeter.

Selskapet kan fortelle at interessen fra Norge har vært stor.

– Særlig kunder fra Norge har kontaktet oss i et stort antall, så vi vil helt klart komme dit så fort som mulig, men vi trenger litt mer tid, sier en representant fra selskapet i en epost.

Og legger til at de nå er på utkikk etter forhandlere og distribusjonskanaler i Norge.

Kan reserveres

Bollinger planlegger å selge bilene globalt. De vil starte med forhandlere der de se ser at etterspørselen er størst. De har åpnet for reservasjoner, som koster 1000 dollar og er refunderbart.

B1 og B2 skal ha en batteripakke på 120 kWh. Det skal gi en antatt rekkevidde på 32 mil i EPA-syklusen, som er litt strengere enn den europeiske WLTP. Bilene har firehjulstrekk og en bakkeklaring på 38 centimeter. Dempergangen er på 25 centimeter, og det er differensialsperre på begge akslingene.

Akslingene skal også ha hver sin motor, som til sammen yter 614 hestekrefter. Bollinger oppgir en vekt på 2267 kilo. Begge modellene skal gjøre null til hundre på 4,5 sekunder.

Siden motor og batteri ligger under gulvet, er det mulig å åpne et lagringsrom tvers gjennom bilen som kan romme en fem meter lang gjenstand.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse