Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
14 desember 2019 19:30
Del på Facebook
OPPGRADERT: Volkswagen Passat har vært gjennom en midtlivsoppgradering som blant annet gjør at bilen er på selvkjøringsnivå to. Den kan styre, holde avstand til bilen foran og justere seg etter fartsgrensen uten førerinvolvering. FOTO: Berit Roald / NTB scanpix
OPPGRADERT: Volkswagen Passat har vært gjennom en midtlivsoppgradering som blant annet gjør at bilen er på selvkjøringsnivå to. Den kan styre, holde avstand til bilen foran og justere seg etter fartsgrensen uten førerinvolvering. FOTO: Berit Roald / NTB scanpix

Volkswagen Passat Alltrack har alt en familie trenger, til en akseptabel pris. Uten at det gjør den lettsolgt.

Volkswagen Passat i Alltrack-versjon har i utgangspunktet alle muligheter til å være en perfekt bil i det norske markedet. Passat er en bil som har solgt bra her i en årrekke, og som har vært noe mindre påvirket av SUV-invasjonen og elbilbølgen enn mange andre tradisjonelle stasjonsvognmodeller.

Den har riktignok hatt drahjelp av en ladehybridversjon de senere årene, som har gitt den til dels svært høye registreringstall, men også de konvensjonelle utgavene har hatt god respons i markedet. Alltrack-versjonen fyller ut med en biltype som har vært veldig populær, en stasjonsvogn med litt ekstra bakkeklaring, robuste detaljer og firehjulstrekk. Dette er en biltype som er midt i blinken for folk som ofte kjører til fjells, sommer som vinter.

Sammenlignet med en vanlig Passat har Alltrack 3 centimeter høyere bakkeklaring, noe som kanskje er et poeng hvis det er ekstra rufsete det siste stykket opp til hytta. Biltypen hadde sin storhetstid på begynnelsen av 2000-tallet, med biler som Audi A6 Allroad og Volvo V70 XC, så kom SUV-ene og tok over dette markedet.

Utvalg

Samtidig har utvalget av biler som Passat Alltrack blitt utvidet. I noenlunde samme størrelse og prisklasse finner man i dag Skoda Octavia Scout og Superb Scout, Audi A4 Allroad og Volvo V60 Cross Country. I tillegg finnes det også større og dyrere biler som Audi A6 Allroad, Volvo V90 Cross Country og Mercedes-Benz E-klasse All Terrain.

Felles for dem alle er at de er bedre på veien enn en SUV i samme størrelse. Den prismessig ganske like Volkswagen Tiguan er 15 centimeter høyere enn en Passat Alltrack, det påvirker tyngdepunktet, som igjen vil gi forskjellige opplevelser gjennom for eksempel svinger.

Passat Alltrack er en veldig behagelig kamerat. Motoren på 190 hestekrefter passer bra bil bilen. Uten at den er kjempesterk, går den heller aldri tom for krefter innenfor normalbruk. Med litt lengre dempergang enn en standard Passat tåler den også humpete vei på en komfortabel måte uten at det krenger påfallende i svinger. Drivverk og motor står fint til hverandre. Girkassen, en dobbeltkløtsj automat, er eksakt og rask.

Noe kjøreglede

Passat er basert på samme plattform som Skoda Superb, som også kan leveres med samme drivlinje i Scout-versjon. Selv om Skoda tradisjonelt hører hjemme under Volkswagen på rangstigen, har Skoda kommet stadig nærmere i kvalitet og pris. Samtidig er nok Volkswagen-konsernet fortsatt interessert i at bilene ikke blir for like, og Superb er større og koster litt mindre.

Den innvendige kvaliteten på de to bilene er det svært liten forskjell på. De er så å si like, med to digitale skjermer og et bra materialnivå. Men på veien er Passat Alltrack bedre. Den føles kvikkere og mer lettbeint. På papiret er dette marginalt, én tidel skiller null-til-hundre-tidene deres, men kjøreegenskapene hos Passat Alltrack er noen knepp over det man finner i konsernkollega Superb Scout. Skodaen er ganske kjedelig, mens Volkswagen har klart å lirke inn noe mer kjøreglede.

I det hele tatt kjennes det som Volkswagen har truffet veldig bra med Passat Alltrack. Uten at det nødvendigvis vil hjelpe den stort i Norge. Kundegruppen for en stasjonsvogn med dieselmotor, uansett hvor ideell den er som familiebil, har blitt ganske stusslig.

Intern konkurrent

Og hvis folk først føler at en Passat er midt i blinken, kommer de likevel ikke til å gå for Alltrack-versjonen, selv om den på papiret er den beste utgaven av modellen.

De aller fleste kundene kommer til å velge Passat GTE, ladehybriden som nettopp har kommet i en ny versjon. Den har 28 hestekrefter mer og en startpris som ligger drøyt 100.000 kroner lavere. Med det prisavslaget ser folk gjennom fingrene med at det kun er forhjulstrekk, lavere bakkeklaring og en bagasjeplass som er 150 liter mindre.

Det er virkelig ikke lett å være en skikkelig ryddig familiebil i Norge når man ikke kan by på lademuligheter eller et – ganske unødvendig – SUV-karosseri.

Tekniske data

Volkswagen Passat Alltrack TDI DSG 4Motion

Pris: 573.300.-
Pris testbil: 655.300.-
Motor: 4 syl. Diesel. Turbo. 1968 ccm 190 hk v. 3600 o/min. 400 Nm v. 1950 o/min.
Aks: 8 sekunder
Toppfart: 220 km/t
Forbruk: 0,64l/mil
Utslipp: 169 g/km CO2. 63,7 mg/km NOx
Bagasjerom: 639 liter
LxBxH: 4777/1832/1506 mm
Egenvekt: 1660 kilo
Tilhengervekt: 2200 kilo

Pluss og minus

+

Fin komfort
Komplett familiebil
Opplevd byggekvalitet

Drivlinje i utakt med tiden
Markedet bryr seg ikke om en stasjonsvogn

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse