Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Det hendte
NTB
28 mai 2019 02:00
Del på Facebook
Volkswagenwerk. Foto: Richard Bartz, from Wikimedia Commons
Volkswagenwerk. Foto: Richard Bartz, from Wikimedia Commons

1938: Bilfabrikken Volkswagenwerk ble grunnlagt i Wolfsburg. Opprettelsen var et statlig initiativ for å virkeliggjøre Hitlers visjon om å tilby alle tyske familier en folkevogn til en pris av 1000 mark. Hitler hadde først satt ut oppdraget til Tysklands etablerte bilindustri, men da bilfabrikantene ikke klarte å etterkomme de strenge bestillingskravene, ble det besluttet å anlegge en egen fabrikk for formålet. Fabrikken ble finansiert med midler fra den tyske arbeidsfronten. Wolfsburg lå i det som etter krigen ble den britiske okkupasjonssonen, og VW-fabrikken havnet derfor under britisk kontroll i 1945. I september samme år klarte major Ivan Hirst å overtale det britiske forsvaret til å bestille 20.000 «bobler» til militære formål. Mange mener at det var den engelske majorens foretaksomhet som reddet VW-fabrikken fra å bli demontert og glemt.

1948: Daniel François Malan ble valgt til statsminister i Sør-Afrika. Programmet som Malan og hans nasjonalistparti hadde gått til valg på lanserte en ny plan for organiseringen av det sørafrikanske samfunnet, basert på etnisitet. Systemet fikk navn fra et ord på afrikaans som betyr atskilthet – «apartheid». I henhold til systemet skulle landets borgere klassifiseres i fire kategorier: hvit, svart, farget og asiatisk. Malan og partifellene hans gjorde lite for å legge skjul på hensikten med systemet, som var å institusjonalisere «hvit makt» og undertrykkelse av svarte. Etter maktovertakelsen drev nasjonalistene igjennom en rekke segregasjonslover, blant dem forbud mot seksuelt samkvem mellom hvite og svarte. En konsekvens av apartheid var at millioner av svarte sørafrikanere ble tvangsflyttet til gettoer og reservater. Sør-Afrika kom til å praktisere det beryktede segregasjonssystemet fram til 1994, da det ble avviklet etter sterkt internasjonalt press.

1987: Den tyske amatørpiloten Mathias Rust skapte avisoverskrifter verden over da han landet med et enmotors Cessna-fly ved Den røde plass i Moskva. 19-åringen hadde tatt av samme morgen fra Helsinki, der han hadde oppgitt Stockholm som destinasjon til flygeledelsen. Kort etter takeoff snudde han flyets nese østover. Ved 14.30-tiden dukket flyet hans opp på det sovjetiske luftforsvarets radar. To jagerfly ble sendt på vingene for å avskjære inntrengeren, men fikk ikke tillatelse til å skyte Cessna-flyet ned. Kort etter forsvant flyet fra radaren. Noen timer senere dukket det opp igjen over Moskva, før det landet på en bro i sentrum av byen og takset ut på Den røde plass. Hundrevis av sovjetiske offiserer ble avskjediget som følge av hendelsen. Mathias Rust hevdet at den dumdristige flyturen var et forsøk på å bygge bro mellom øst og vest. Han ble dømt til fire års straffarbeid, men slapp ut etter 14 måneder.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse