Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
21 mars 2020 19:56
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

(Foto: Terje Holm)(Foto: Terje Holm)

Lørdag 21. mars ankom «Smøla» til Kristiansund. Den ble overlevert Fjord1 fra Havyard verft i Leirvik i Sogn den 19. mars 2020. Ved middagstider på lørdag la den til ved Seivika ferjekai for å kjøre i land mannskapets biler.

Karsten Holm, med lang fartstid i rederiet, har byggeoppsynet med de tre siste nye Nordmøreferjene. Han var også skipper på turen oppover. Søsterskipet til Smølasambandet, «Møringen», vil sannsynligvis komme til Kristiansund i løpet av april. «Stangvikfjord», som er samme ferjetype, blir ferdig inn mot sommeren for trafikk i sambandet Kvanne-Rykkjem.

Alle ferjene har en kapasitet på 50 biler med en stor panorama utsiktsalong over bildekket. «Smøla» vil bli liggende i Kristiansund en periode for videre utprøving og opplæring. Sammen med «Tustna» og «Grip» blir dette fem flotte nye ferjer for trafikk på Nordmørsfjordene frem til 2030.

02 Smola ankommer Seivika 2103 2020 THB/F Smøla ankommer Seivika. Foto: Terje Holm

03 Smola ankommer Seivika 2103 2020 TH 1B/F Smøla ankommer Seivika. Foto: Terje Holm

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse