Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 april 2020 23:24
Del på Facebook
Oppdaterte sjøkart er viktig for sikkerheten til sjøs både for profesjonelle og for fritidsbåteiere. Nå lanserer Kystverket en ny tjeneste der man kan melde inn feil og mangler på sjøkart. På bildet Svein Håkon Sand i Redningsselskapet som sjekker kartplotteren. Arkivfoto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix
Oppdaterte sjøkart er viktig for sikkerheten til sjøs både for profesjonelle og for fritidsbåteiere. Nå lanserer Kystverket en ny tjeneste der man kan melde inn feil og mangler på sjøkart. På bildet Svein Håkon Sand i Redningsselskapet som sjekker kartplotteren. Arkivfoto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Årets båtsesong starter for mange i påsken, selv om den blir annerledes enn vanlig. Samtidig lanserer Kartverket en ny tjeneste for å melde feil i sjøkart.

Det er en viktig del av godt sjømannskap å ha oppdaterte sjøkart, og spesielt er det viktig med tanke på sikkerheten og trygg ferdsel på sjøen. I disse koronatider er det spesielt viktig å være ekstra oppmerksom, ettersom helsemyndighetene ikke ser noe galt i at båtfolk kan ta seg en tur i sitt nærområde.

Sjøkart oppdateres jevnlig, papirkart kan skrives ut i oppdaterte versjoner, og produsentene av kartplottere sender også ut jevnlige oppdateringer til sine kartbrikker.

Feilmeldingstjeneste

Nå blir det mulig både for fritidsbåtflåten og profesjonell skipsfart å bidra til sikrere og bedre ferdsel på sjøen ved å melde inn feil og mangler i norske sjøkart.

Den nye tjenesten er en forbedring av Kartverkets tjeneste «Rett i kartet», som ble lansert i 2013 for rettinger i norske landkart. Målet med tjenesten var å bidra til en felles innsats, der allmennheten fikk mulighet til å melde inn mangler ved ferdsel i friluft. Nå blir det altså mulig å rette feil og mangler også i sjøkart.

Alle brukere av sjøkartene kan bidra med tilbakemeldinger, enten det er et papirkart eller en kartplotter med kartdata fra Kartverket.

Feil som er kritiske

– Vi ønsker tilbakemeldinger om feil og mangler i sjøkartene som kan være navigasjonskritiske. Dette kan eksempelvis være manglende grunner, kabler, luftspenn, broer, rørledninger, kaianlegg, havbruk, fyllinger og molo, feil på lykter og lanterner, manglende staker og jernstenger, varder og båker, sier Birte Noer Borrevik, direktør i Kartverkets sjødivisjon.

Alle tilbakemeldingene vil bli behandlet og vurdert hos Kartverket, før de kan tas inn i kartene.

I 2019 ble det rapportert 52 grunnstøtinger til Kystverket. De fleste grunn­støtinger skjer med mindre passasjerfartøy og fraktefartøy. I fjor omkom det også 28 personer i ulykker knyttet til bruk av fritidsbåter. Fire av disse omkom i grunnstøtinger, viser tallene fra Sjøfartsdirektoratet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 20 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse