Årets båtsesong starter for mange i påsken, selv om den blir annerledes enn vanlig. Samtidig lanserer Kartverket en ny tjeneste for å melde feil i sjøkart.
Det er en viktig del av godt sjømannskap å ha oppdaterte sjøkart, og spesielt er det viktig med tanke på sikkerheten og trygg ferdsel på sjøen. I disse koronatider er det spesielt viktig å være ekstra oppmerksom, ettersom helsemyndighetene ikke ser noe galt i at båtfolk kan ta seg en tur i sitt nærområde.
Sjøkart oppdateres jevnlig, papirkart kan skrives ut i oppdaterte versjoner, og produsentene av kartplottere sender også ut jevnlige oppdateringer til sine kartbrikker.
Feilmeldingstjeneste
Nå blir det mulig både for fritidsbåtflåten og profesjonell skipsfart å bidra til sikrere og bedre ferdsel på sjøen ved å melde inn feil og mangler i norske sjøkart.
Den nye tjenesten er en forbedring av Kartverkets tjeneste «Rett i kartet», som ble lansert i 2013 for rettinger i norske landkart. Målet med tjenesten var å bidra til en felles innsats, der allmennheten fikk mulighet til å melde inn mangler ved ferdsel i friluft. Nå blir det altså mulig å rette feil og mangler også i sjøkart.
Alle brukere av sjøkartene kan bidra med tilbakemeldinger, enten det er et papirkart eller en kartplotter med kartdata fra Kartverket.
Feil som er kritiske
– Vi ønsker tilbakemeldinger om feil og mangler i sjøkartene som kan være navigasjonskritiske. Dette kan eksempelvis være manglende grunner, kabler, luftspenn, broer, rørledninger, kaianlegg, havbruk, fyllinger og molo, feil på lykter og lanterner, manglende staker og jernstenger, varder og båker, sier Birte Noer Borrevik, direktør i Kartverkets sjødivisjon.
Alle tilbakemeldingene vil bli behandlet og vurdert hos Kartverket, før de kan tas inn i kartene.
I 2019 ble det rapportert 52 grunnstøtinger til Kystverket. De fleste grunnstøtinger skjer med mindre passasjerfartøy og fraktefartøy. I fjor omkom det også 28 personer i ulykker knyttet til bruk av fritidsbåter. Fire av disse omkom i grunnstøtinger, viser tallene fra Sjøfartsdirektoratet.
(©NTB)