Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
28 mai 2020 11:33
Del på Facebook
Fra venstre: Ordfører Kjell Neergaard i Kristiansund, ordfører Hanne-Berit Brekken i Aure og ordfører Svein Roksvåg på Smøla.
Fra venstre: Ordfører Kjell Neergaard i Kristiansund, ordfører Hanne-Berit Brekken i Aure og ordfører Svein Roksvåg på Smøla.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I formannskapet i Kristiansund den 21. januar 2020 ble det gjort følgende vedtak:

Bystyret nedsetter et utvalg bestående av ordfører pluss 6 medlemmer. Utvalget får i mandat å skissere framdrift i spørsmålet om framtidig regiontilhørighet for Kristiansund kommune

Utvalget får fullmakt til å sondere felles prosess med nabokommunene og også foreslå hvordan er grundig utredning av spørsmål om regiontilhørighet best kan ivaretas.

Utvalget legger fram sitt resultat for formannskap og bystyret når utvalget finner det formålstjenlig.

– Utvalget i Kristiansund hadde sitt første møte 25. februar, rett før koronakrisen inntraff. I dette møtet ble det framdriften diskutert, og særlig samarbeidet med de to andre kommunene som har likelydende vedtak. Koronaen har også fått betydning for framdriften i denne saken, men jeg har i løpet av koronaperioden hatt møte, og flere samtaler med ordførerne Hanne-Berit Brekken i Aure og Svein Roksvåg i Smøla. Jeg orienterte mitt utvalg den 26. mai 2020 om at vi tar vårt neste møte i vårt utvalg i uke 24. Vi har også et mål om å samle utvalgene i de tre kommunene før sommeren, sier ordfører Kjell Neergaard til KSU.NO

Om videre overordnet fremdrift sier ordføreren at man har oversikt over hvilke utredninger man har og at det derfor er behov for en vurdering om hva som kan gjenbrukes, hvilke som må oppdateres og hvilke nye utredninger som trengs.

– Videre må vi diskutere og avtale med Aure og Smøla om hva vi kan gjøre felles, og hva som vi må gjøre på egen kjøl. Vi må samtidig reise en tur både til Trøndelag for å informere om våre prosesser og for å kartlegge interesse, og til departementet i Oslo for å blant annet få avklart de formelle prosessene. Vi vurderer også en work-shop sammen med de andre tre kommunene på sensommeren.  Dette, og andre forhold rundt prosessen vil vi nå diskutere i vår arbeidsgruppe og med de andre kommunene i de neste ukene, avslutter ordfører Kjell Neergaard.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse