Annonse
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
16 juni 2020 23:58
Del på Facebook
Frøya 20190404. Politiet har bøtelagt demonstrantenes biler som står langs veien på Frøya. Pallene som ble levert av Gustav Witzøe ble brukt til å hindre anleggstrafikk til å kjøre forbi. Foto: Ronny Teigås / NTB scanpix
Frøya 20190404. Politiet har bøtelagt demonstrantenes biler som står langs veien på Frøya. Pallene som ble levert av Gustav Witzøe ble brukt til å hindre anleggstrafikk til å kjøre forbi. Foto: Ronny Teigås / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salmar-gründer Gustav Witzøe dekket tidligere advokatregningene for aksjonsgruppen, som er motstandere mot vindkraft på Frøya.

Nå har han kuttet den økonomiske støtten, sier VG.  

I juni 2019 vedtok Kommunaldepartementet at Trønderenergi kunne bygge ut vindprosjektet på Frøya. Det aksepterte milliardæren.

– Etter at det ble et lovlig fattet vedtak om utbygging, og all tvil rundt det spørsmålet ble lagt til side, har jeg forholdt meg til det, sier Witzøe til VG. 

– Jeg har ingen rolle i dette og har ikke hatt det på en god stund. Jeg har bidratt økonomisk så de kunne bruke en advokat til å få prøvd saken sin, på lik linje som utbygger. Det er alt, sier Witzøe til VG.

– Jeg er ikke imot vindkraft, men jeg synes at man kan bygge der det utgjør minst mulig inngrep. Dette er det samme vi jobber med i oppdrettsnæringen. Vi må begrense våre inngrep mest mulig, sier Witzøe.

Grønskag er fornøyd med Witzøes støtte

Hans Anton Grønskag, som er leder av «Nei til vindkraftverk på Frøya», bekrefter til VG at Witzøe ikke har bidratt med støtte den siste tiden. 

– Vi aksepterer så klart at han ikke ønsker det lenger, og vi har heller ikke sendt flere advokatregninger til ham, sier Grønskag til VG.

Grønskag mener støtten fra lakse-gründeren har vært viktig. 

– Det har vært uvurderlig for oss, og det vil vi takke Witzøe for, sier Grønskag.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr sjikane normal respons fra Naturvernforbundet? Hva med å gjøre et forsøk på å besvare spørsmålet?
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg registrerer at du har kasta kortet i vidare kunnskapsbasert diskurs.
Terje Sundsbø 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu har uoppfordret spredt din kunnskap fra siste tildelingsbrev om strekningen Vik-Molde. Hvorfor vil du ikke dele samme kunnskap om strekningen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse