Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 juli 2020 23:55
Del på Facebook
Kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup vil ha enklere saksbehandling for etablering av ladestasjoner. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup vil ha enklere saksbehandling for etablering av ladestasjoner. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen konstaterer at det blir flere elbiler og at behovet for ladestasjoner øker. Nå blir reglene for etablering av ladestasjoner klarere.

– Det blir flere elbiler og vi trenger flere ladestasjoner. Da er det viktig at saksbehandlingen blir så enkel som mulig. Derfor har vi laget et rundskriv som klargjør reglene for etablering av ladestasjoner, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H).

Ved inngangen til 2020 var det 260.000 elbiler på norske veier, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå. Dette er en økning på 33 prosent fra året i fjor.

– Det er ingen grunn til å tro at denne veksten vil stoppe opp. Behovet for ladestasjoner er derfor stort, men mange er usikre på reglene, sier Astrup.

Rundskrivet gir ifølge Astrup gode råd om hvordan kommuner, bensinstasjoner, kjøpesentre og andre som trenger ladestasjoner, kan gå fram. Departementet slår i rundskrivet fast at ladestasjoner må anses som nødvendig teknisk utrustning til parkeringsplasser. Som hovedregel vil det derfor være adgang til å etablere ladestasjon alle steder som er avsatt til parkering i arealplan.

Rundskrivet skal også bidra til å gjøre det enklere for kommunene å vurdere om en søknad om å sette opp ladestasjon krever byggesøknad. Kommunene oppfordres dessuten til å sikre at det etableres tilstrekkelig med ladestasjoner gjennom planlegging etter plan- og bygningsloven. Ifølge departementet kan det enkelt skje ved at kommunen gir bestemmelser om en prosentvis andel ladestasjoner, eller fastsetter antallet ladestasjoner når det reguleres til parkering.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse