Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 juli 2020 11:04
Del på Facebook
Espen Barth Eide (Ap) møter Elbåtforeningen. Her med daglig leder i Kruser AS Christer Ervik (t.v) og Styreleder i elbåtforeningen Birgit Liodden. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix
Espen Barth Eide (Ap) møter Elbåtforeningen. Her med daglig leder i Kruser AS Christer Ervik (t.v) og Styreleder i elbåtforeningen Birgit Liodden. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeiderpartiets Espen Barth Eide tror elektriske fritidsbåter kan bli norsk eksportindustri. Nå etterlyser han tiltak fra regjeringen.

Han har redningsvest over blazeren og vind i håret.

Arbeiderpartiets miljø- og energipolitiske talsperson Espen Barth Eide står selv ved roret når NTBs utsendte får være med ut på fjorden for å teste elektrisk fritidsbåt.

I dag fins det bare noen titalls av disse elbåtene i Norge. Men Eide mener potensialet er stort.

Utslipp på 500.000 tonn

Stortingsrepresentanten viser til at det i dag fins om lag 600.000 fritidsbåter med motor her til lands. Utslippene fra disse ligger på drøyt 500.000 tonn CO2 i året.

Det betyr at fritidsbåter slipper ut mer enn både fiskeflåten og ferjeflåten til sammen.

– Det er en relativt stor andel av norske utslipp, og en litt glemt sektor fordi det er så mange små, individuelle aktører, sier Eide til NTB.

– Men alle sektorer må bidra, og hvis du nå i løpet av ti år får et ganske stort skifte, så vil de utslippene gå kraftig ned.

Vil ha produksjon i Norge

Med på turen er også Birgit Liodden, styreleder i Norsk Elbåtforening.

Hun viser til at produksjonen av fritidsbåter i stor grad har flagget ut fra Norge. Båtene vi kjører i dag, har skrog og utstyr fra andre land.

Nå håper hun at elektriske fritidsbåter kan bli en norsk Tesla til sjøs.

– Det gir mulighet til å ta tilbake en industri som vi i stor grad har mistet fra Norge, sier Liodden til NTB.

– Dette er ikke grønn symbolpolitikk. Det er industripolitikk, sier hun.

Think eller Tesla?

Eide tror elbåter på sikt også kan bli en eksportvare.

– Vi har mange små båtprodusenter som har hatt en litt vanskelig tid. Hvis vi nå får en vilje til å fornye småbåtflåten, så skaper vi også norske arbeidsplasser, sier han.

Som eksempel viser Eide til hvordan Norge var tidlig ute med elbilen Think.

Men så flyttet produksjonen av elbiler seg til andre land, og Norge endte opp som storimportør av Tesla. Det må ikke skje igjen, advarer Ap-politikeren.

– Hvis vi om ti år oppdager at vi ikke har fulgt med i timen, og at alle elbåtene bygges i Tyskland, vil det være innmari flaut, sier Eide.

– Da har vi dummet oss ut en gang til.

Skepsis i Klimakur

I den store tiltaksutredningen Klimakur får elektrifisering av fritidsbåter derimot det glatte lag.

Elbåtene er helt i startfasen, utvalget er begrenset, og batteriene er tunge og har utilstrekkelig rekkevidde, påpekes det der. Samtidig er elbåter dyre – omtrent 20 prosent dyrere enn en vanlig fritidsbåt.

I rapporten beregnes det at innfasing av 2.000 elbåter innen 2030 kan føre til et kutt i klimautslippene på beskjedne 30.000 tonn.

– Regjeringen har en ambisiøs handlingsplan for grønn skipsfart, framholder klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) overfor NTB.

– I den står det at vi vil vurdere virkemidler for å stimulere til null- og lavutslippsløsninger i alle segment. I Klimakur 2030 er det anslått at man potensielt kan kutte opp til 31.000 tonn CO2-ekvivalenter i perioden 2021-2030 ved å elektrifisere fritidsbåter, men anslaget er usikkert. Teknologiutviklingen vil spille en viktig rolle her. Foreløpig er vi i startgropen og tiltaket regnes av Klimakur 2030 som å være i den dyreste kategorien for tiltak., sier han.

Luksusfelle

Eide tror for sin del at kuttene kan bli mye større. Derfor utfordrer han nå regjeringen til å komme på banen med tiltak.

Selv ser han for seg en pakke med Enova-støtte, tilrettelegging ved havnene, utbygging av ladestasjoner og hjelp til båtindustrien.

Eide innrømmer likevel at tiltakene må tilpasses nøye. Begynner staten å kaste penger etter dyre elbåter, kan det fort bli seende ut som en håndsrekning til de rikeste.

– Jeg ser den, sier Eide.

– Men samtidig er det ikke sånn at det bare er eliten i Norge som har småbåt, understreker han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Espen Heitmann 1 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse