Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 juli 2020 18:29
Del på Facebook
Drosjer fra ulike selskaper på holdeplassen utenfor Oslo S. Nå vil regjeringen gjøre det lettere å bruke digitale alternativer til taksametret for å gjøre det lettere for nye aktører å etablere seg.Arkivfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Drosjer fra ulike selskaper på holdeplassen utenfor Oslo S. Nå vil regjeringen gjøre det lettere å bruke digitale alternativer til taksametret for å gjøre det lettere for nye aktører å etablere seg.Arkivfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsdepartementet vil gjøre det mulig bruke alternative løsninger til taksameter i drosje. Det skal gjøre det enklere å komme seg inn i drosjemarkedet.

En rekke forskrifter må endres for at dette skal bli mulig og disse endringene sendes nå ut på høring.

– Med nye digitale løsninger kan vi gjøre det enklere å komme seg inn i drosjemarkedet, samtidig som myndighetene og folk flest har tillit til at aktørene i drosjebransjen opptrer på en ryddig og seriøs måte, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Han mener at ny teknologi kan føre til en enklere arbeidshverdag for sjåførene og bedre betalingsløsninger for passasjerene.

– Drosjenæringen står overfor store endringer i tiden som kommer. Fra 1. november trer disse i kraft, slik at det blant annet skal bli enklere å etablere seg i markedet. Taksameter er en kostbar investering for mange, sier samferdselsministeren, som derfor ønsker seg mer lett tilgjengelige og rimeligere alternativer.

Høringsfristen er satt til 2. oktober.

Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet har tidligere sendt ut en høring om forslag til endringer i lovverket for å gjøre bruken av nye digitale løsninger lovlig.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse