Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 juli 2020 14:11
Del på Facebook
EU-kommisjonens visepresident Frans Timmermans la tidligere i juli fram en ny europeisk hydrogenstrategi. Håpet er ifølge ham at EU skal bli verdensledende på produksjon av utslippsfritt hydrogen. Foto: Virginia Mayo / AP / NTB scanpix
EU-kommisjonens visepresident Frans Timmermans la tidligere i juli fram en ny europeisk hydrogenstrategi. Håpet er ifølge ham at EU skal bli verdensledende på produksjon av utslippsfritt hydrogen. Foto: Virginia Mayo / AP / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den norske olje- og gasslobbyen advarer EU mot forskjellsbehandling når støttemidlene til hydrogen skal deles ut.

– Etter min mening er det ingen grunn til å diskriminere mellom grønt og blått. Vi trenger begge deler, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid til NTB.

Det er hydrogen han snakker om. Og Almlids budskap er klart: Skal vi nå klimamålene i Europa, vil vi trenge alt det hydrogenet vi kan produsere. Både grønt hydrogen og blått hydrogen.

– Jeg mener det er en avsporing med den fargediskusjonen, sier han.

Ny strategi

De to fargene på hydrogen har de siste månedene stått i sentrum for en bred norsk lobbykampanje i Brussel.

Bakteppet er den nye hydrogenstrategien som ble lagt fram av EU-kommisjonen tidligere i juli.

I strategien varsles det storstilt satsing på hydrogen i tida framover. Men EU-kommisjonen vil prioritere grønt hydrogen, det vil si hydrogen som er framstilt ved hjelp av fornybar kraft gjennom elektrolyse av vann.

Det har skapt uro i olje- og gassbransjen.

– Hvis hydrogen skal være en av de sentrale klimaløsningene i Europa, så er det utslippene som må stå i høysetet, og ikke opprinnelsen, sier Geir Seljeseth, Industri Energis utsending til Brussel.

– Skillet mellom grønt og blått hydrogen blir tidvis ganske kunstig, sier han.

Blått alternativ

Den underliggende bekymringen er utsiktene for norsk gasseksport.

Også naturgass kan nemlig brukes til å framstille hydrogen. Samtidig kan man fange og lagre mesteparten av CO2-en som frigjøres i produksjon, slik at klimautslippene blir lave.

Det er dette som kalles blått hydrogen. Og blått hydrogen kan ifølge bransjen produseres i langt større skala enn grønt hydrogen, til vesentlig lavere pris.

Benedicte Solaas, fagsjef for klimapolitikk i Norsk olje og gass, påpeker at forbruket av naturgass ventes å gå betydelig ned i EU de kommende tiårene.

– Men det er der vi mener hydrogen kan spille en rolle, sier Solaas til NTB.

– Ved å omgjøre naturgass til hydrogen kan du få en annen type marked for norsk naturgass, sier hun.

Vil ha teknologinøytral satsing

NHO, Norsk olje og gass, Industri Energi, Equinor og Aker Solutions har alle formidlet sine bekymringer til EU-kommisjonen i forbindelse med utformingen av den nye strategien.

Det samme har Olje- og energidepartementet gjort.

«Når det gjelder kilder til hydrogen, mener vi det er avgjørende at myndighetene tar en teknologinøytral tilnærming», skriver Olje- og energidepartementet i sitt høringsinnspill.

«Hvorvidt hydrogen kommer fra avkarbonisert naturgass eller fornybar overskuddskraft bør ikke være et spørsmål så lenge vi kan være sikre på at energien bidrar til å redusere utslippene», heter det i innspillet fra NHO.

Det handler om pengene

Det som står på spill, er framfor alt tilgangen til subsidier.

Skrekkscenarioet for gassprodusentene er at EU skal stenge kranen fullstendig for blått hydrogen og gi alle pengene til grønt.

Men så langt har ikke EU-kommisjonen gått.

Kommisjonen har riktignok vært tydelig på at pengebruken skal gjenspeile prioriteringene i strategien. Det betyr at støtte til grønt hydrogen vil få forrang. Men i en overgangsfase kan det også bli aktuelt å gi penger til blått hydrogen, bekreftet kilder i EU-kommisjonen på en pressebrifing nylig.

Det kan for eksempel skje ved at EU finansierer anlegg for fangst og lagring av CO2.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse