Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 juli 2020 18:55
Del på Facebook
Med økt innreise av sommerturister til Norge håper kommersiell direktør Frode Hansen i Color Line at deler av sommeren kan reddes for turist- og reiselivsbransjen. Foto: Annika Byrde / NTB scanpix
Med økt innreise av sommerturister til Norge håper kommersiell direktør Frode Hansen i Color Line at deler av sommeren kan reddes for turist- og reiselivsbransjen. Foto: Annika Byrde / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere tusen turister fra Nord-Europa har de siste dagene lagt ferieturen til Norge. En økning i både luft- og sjøtrafikk gir håp om å redde sommeren.

Åpningen av norske grenser for flere europeiske land har gitt en ketsjupeffekt for reiselivsbransjen. Nå melder flere bransjer om en markant økning på titusenvis av reisende den siste uka.

Regjerings avgjørelse om å åpne grensene til de fleste europeiske land har gitt en oppsving særlig for sjøfart. Siden åpningen av grensene 15. juli har Color Line daglig fraktet flere tusen utlendinger til Norge i snitt.

– Frakter i snitt 4.000 turister per dag

– På de fem siste dagene siden åpningen har vi hatt fulle skip, og daglig fraktet i snitt rundt 4.000 utenlandske turister inn i Norge, sier kommersiell direktør Frode Hansen i Color Line til NTB.

Hansen snakker om en ketsjupeffekt og viser til at mange nordeuropeere som har sittet på gjerdet, nå strømmer til Norge. Han håper og tror at trenden fortsetter i ukene fremover.

– Juli er jo høysesong for turisme fra Tyskland og Nederland, men vi kan jo håpe på at tallet holder seg høyt resten av sommeren, forskutterer Hansen.

Mer internasjonal flytrafikk

Også Avinor melder om høyere aktivitet på internasjonale reiser, og at det den siste uken har økt med rundt 25.000 flere utenlandspassasjerer. Uka før lå tallet på rundt 55.000, mens tallet nå ligger på tett oppunder 80.000.

På tre uker har antallet passasjerer som reiser fra eller til Norge, økt fra rundt 28.000 til dagens tall.

– Vi har sett en markant økning den siste tiden. Det er naturlig med tanke på opphevingen av reiserestriksjonene og ferietid, sier senior kommunikasjonsrådgiver Line Haugland i Avinor til NTB.

– Vi forventer en jevn økning når samfunnet åpnes mer og mer opp igjen. Når det er sagt, er vi langt unna en normalsituasjon for luftfarten, selv om det er gledelig å se at det åpnes flere ruter både på inn- og utland, konkluderer Haugland.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse