Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 juli 2020 18:55
Del på Facebook
Med økt innreise av sommerturister til Norge håper kommersiell direktør Frode Hansen i Color Line at deler av sommeren kan reddes for turist- og reiselivsbransjen. Foto: Annika Byrde / NTB scanpix
Med økt innreise av sommerturister til Norge håper kommersiell direktør Frode Hansen i Color Line at deler av sommeren kan reddes for turist- og reiselivsbransjen. Foto: Annika Byrde / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere tusen turister fra Nord-Europa har de siste dagene lagt ferieturen til Norge. En økning i både luft- og sjøtrafikk gir håp om å redde sommeren.

Åpningen av norske grenser for flere europeiske land har gitt en ketsjupeffekt for reiselivsbransjen. Nå melder flere bransjer om en markant økning på titusenvis av reisende den siste uka.

Regjerings avgjørelse om å åpne grensene til de fleste europeiske land har gitt en oppsving særlig for sjøfart. Siden åpningen av grensene 15. juli har Color Line daglig fraktet flere tusen utlendinger til Norge i snitt.

– Frakter i snitt 4.000 turister per dag

– På de fem siste dagene siden åpningen har vi hatt fulle skip, og daglig fraktet i snitt rundt 4.000 utenlandske turister inn i Norge, sier kommersiell direktør Frode Hansen i Color Line til NTB.

Hansen snakker om en ketsjupeffekt og viser til at mange nordeuropeere som har sittet på gjerdet, nå strømmer til Norge. Han håper og tror at trenden fortsetter i ukene fremover.

– Juli er jo høysesong for turisme fra Tyskland og Nederland, men vi kan jo håpe på at tallet holder seg høyt resten av sommeren, forskutterer Hansen.

Mer internasjonal flytrafikk

Også Avinor melder om høyere aktivitet på internasjonale reiser, og at det den siste uken har økt med rundt 25.000 flere utenlandspassasjerer. Uka før lå tallet på rundt 55.000, mens tallet nå ligger på tett oppunder 80.000.

På tre uker har antallet passasjerer som reiser fra eller til Norge, økt fra rundt 28.000 til dagens tall.

– Vi har sett en markant økning den siste tiden. Det er naturlig med tanke på opphevingen av reiserestriksjonene og ferietid, sier senior kommunikasjonsrådgiver Line Haugland i Avinor til NTB.

– Vi forventer en jevn økning når samfunnet åpnes mer og mer opp igjen. Når det er sagt, er vi langt unna en normalsituasjon for luftfarten, selv om det er gledelig å se at det åpnes flere ruter både på inn- og utland, konkluderer Haugland.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse