Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 juli 2020 08:36
Del på Facebook
Flest barn bruker sykkelhjelm, men sju av ti vil nå at det skal bli påbudt med hjelm for alle som skal ut på to hjul i trafikken. Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / NTB scanpix
Flest barn bruker sykkelhjelm, men sju av ti vil nå at det skal bli påbudt med hjelm for alle som skal ut på to hjul i trafikken. Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sju av ti som er spurt, mener det bør bli påbudt å bruke sykkelhjelm for alle som sykler eller bruker elsykkel, viser en undersøkelse fra Trygg Trafikk.

Selv om bruken av sykkelhjelm har økt de siste årene i Norge, er det fremdeles ikke påbudt å beskytte hodet når en ferdes på to hjul i trafikken. I en ny undersøkelse som Trygg Trafikk har fått gjennomført, går det fram at 72 prosent av de spurte mener det bør bli påbudt med sykkelhjelm dersom en sykler eller bruker elsykkel i trafikken.

Av de spurte er 14 prosent helt mot et påbud, mens 11 prosent svarer at et påbud bare bør gjelde barn under 16 år. Halvparten av unge under 30 år er minst åpne for et generelt påbud for alle, mens åtte av ti over 60 år mener alle bør bruk hjelm.

– Vår oppfatning er at det bør bli et hjelmpåbud for syklister. Andelen hardt skadde syklister i de største byområdene i Norge har økt dramatisk de siste ti årene, og spesielt i møte med biler er myke trafikanter som syklister, veldig sårbare. Å bruke hjelm er enkelt, og den viktigste beskyttelsen en syklist kan ha, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring om undersøkelsen.

Også for elsparkesykkel mener 67 prosent av de spurte at det bør bli påbudt med hjelm.

I 2018 brukte 63 prosent av syklister hjelm i Norge. Blant barn under tolv år brukte hele 83,5 prosent hjelm

I alt 1.603 personer har svart på undersøkelsen som er gjennomført av Kantar på oppdrag av Trygg Trafikk og Tryg Forsikring.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse