Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 juli 2020 08:56
Del på Facebook
Den frivillige test-kaninen Melissa Harting fra New York får her en injeksjon i verdens største studie for å finne en vaksine mot koronaviruset. Foto: AP Photo/Hans Pennink/NTB scanpix
Den frivillige test-kaninen Melissa Harting fra New York får her en injeksjon i verdens største studie for å finne en vaksine mot koronaviruset. Foto: AP Photo/Hans Pennink/NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vaksine-alliansen som jobber med korona-vaksinen, diskuterer nå prislappen. Det blir maks 40 dollar per dose, ifølge en av alliansens ledere.

Det er Seth Berkley, administrerende direktør i GAVI, som leder det internasjonale samarbeidsprosjektet COVAX, som sier at en prislapp på 40 dollar (360 kroner) er det aller høyeste av alternativene som nå diskuteres.

Han avviser påstander fra EU-kilder forrige uke som hevdet at vaksinealliansen ville gå for en pris på 40 dollar for verdens rikere land. Han fremholder at de ikke har landet på en pris ennå.

– Det er et stort antall tall som diskuteres, og de har gått ut med det aller høyeste tallet. Og det tallet er maksprisen vi vurderer for høy-inntektsland, ikke en fastsatt pris, sier Berkley i et intervju med Reuters.

COVAX ledes av GAVI og Verdens helseorganisasjon, og har som mål å sikre verdens borgere rask tilgang til en vaksine mot koronaviruset når den er klar.

Planen er å levere mer enn 2 milliarder doser til landene som har meldt seg på innen utgangen av 2021. GAVI opplyser at mer enn 75 land har vist interesse for å slutte seg til COVAX. Norge er blant landene som deltar.

Ifølge Berkley er de forskjellige vaksinene så tidlig i test-fasen at prislappen ikke kan fastsettes. Det avhenger også av om hvorvidt det vil holde med en eller to doser, samt hvor og hvordan vaksinene produseres.

– For å være ærlig er det mer sannsynlig at vi kan få lavere priser med tanke på det store volumet vi prøver å få tilgang til, sier Berkley.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse