Etter en solid vekst denne koronavåren, skjøt detaljhandelen ytterligere fart den første sommermåneden. – Overraskende, sier Oddmund berg i DNB Markets,
Omsetningsvolumet i detaljhandelen gikk opp med hele 5,7 prosent fra mai til juni 2020, viser sesongjusterte tall. Dette skjer etter en oppgang på 2,8 prosent fra april til mai, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).
– Som en følge av koronaviruset og restriksjoner i forbindelse med dette, ser det ut til at nordmenn de siste månedene har vridd konsumet sitt i retning av å bruke mindre penger på kjøp av tjenester, og mer på varekonsum av enkelte varegrupper. I tillegg påvirkes handelen i Norge av betydelig redusert grensehandel, skriver byrået i en melding.
Overraskende tall
Den sterke juniveksten overrasker analytikerne i DNB Markets. De ventet at utviklingen skulle ha flatet ut etter det som syntes som en nedkjøling etter 4,8 prosent vekst i april.
– Det ville ha betydd at detaljhandelen fortsatt ville ha ligget høyere enn normalt, men at den ville bevege seg i retning normalitet etter hvert som flere og flere tjenester ble tilgjengelige i juni, skriver makroanalytiker Oddmund Berg i DNB Markets i en kommentar.
Koronasituasjonen har ført til at nordmenn denne våren og sommeren bruker mer penger andre steder enn de normalt gjør, påpeker Berg.
– Penger som er spart på reising kan nå brukes på sportsutstyr og på sommerferie i Norge. Dessuten frigjør det reduserte tjenestetilbudet penger til å kjøpe varer, skriver han.
Klær og dagligvarer
De største bidragene til den samlede veksten kom fra dagligvarebutikker og klesbutikker. Klesbutikkene ble hardt rammet av innføringen av smitteverntiltak og opplevde derfor en stor nedgang i omsetningsvolumet i starten av koronapandemien. Det kan forklare noe av veksten i juni, men omsettingsvolumet steg enda høyere enn før koronapandemien satte inn.
Bensinstasjoner og skobutikker bidro også til den samlede veksten.
(©NTB)