Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 august 2020 11:37
Del på Facebook
Fra et allerede rekordhøyt nivå har netthandelen holdt seg høy, også etter at koronatiltakene ble noen færre. Illustrasjonsfoto: Frank May / NTB scanpix
Fra et allerede rekordhøyt nivå har netthandelen holdt seg høy, også etter at koronatiltakene ble noen færre. Illustrasjonsfoto: Frank May / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv om Norge åpnet butikker igjen, handlet vi mye på nett i juni og juli. Mer ble brukt per nettkjøp, bestilt fra mobilen, kjøpt på natta og levert på hytta.

En av de ferske rapportene om norsk netthandel for sommeren 2020 tar for seg nettsalg i juni og juli i over 7.000 norske nettbutikker som bruker betalingsløsningen til Klarna.

Det gjelder alt fra sport- og fritidsartikler, klær og sko, produkter til bil, og til smykker og tilbehør og elektronikk.

– Fra et allerede rekordhøyt nivå har netthandelen holdt seg høy, også etter at koronatiltakene ble noen færre. Juni er så langt den måneden i 2020 hvor nordmenn har lagt igjen mest penger på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, til NTB.

Mellom en tredel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom Klarnas løsninger.

Nye vaner

I juni ble det handlet for 19 prosent mer enn normalt ellers i år, altså sammenlignet med en gjennomsnittsdag for perioden januar til juli 2020. Også i juli har aktiviteten vært høyere enn vanlig. På grunn av Klarnas finansielle rapportering kan ikke selskapet oppgi hvor mye penger folk har brukt eller hvor mye mer enn tidligere som er brukt, men de bekrefter at pengebruken er litt overraskende.

Siden mange den måtte avlyse sydenturer eller andre dyrere opphold i utlandet i år, kan de ha hatt mer å rutte med, tror Elvestad.

– Dette har gitt dem muligheten til å unne seg noe litt ekstra på hjemmebane i sommer, foreslår han.

– Men når de fysiske butikkene var åpnet igjen, hvorfor gikk ikke flere i butikken?

– Vi ser en klar tendens til at mye av det endrede handlemønsteret oppsto da mange nordmenn holdt seg hjemme i mars og april. De handlet langt mer på nett, og det har ført til en mer varig endring, sier Elvestad.

Grupper som tidligere ikke brukte nettet mye til å handle, ble i karantene introdusert for netthandel og liker det. Elvestad tror de har funnet ut at det ikke bare er praktisk, men også at vareutvalget er større enn i de lokale butikkene mange steder.

Dagligvarer på nett

Den erfaringen er det flere nettforhandlere som har gjort seg.

– Vi har sett en større spredning i aldersgrupper som kjøper mat på nettet de siste månedene. Mange eldre har fått øynene opp for netthandel – noe vi syns er veldig gledelig, sier kommunikasjonsdirektør Louise Fuchs i kolonial.no.

Hun tror økning i netthandel ville vært enda større hvis levering på døra var tilgjengelig i hele Norge, og viser til Storbritannia, der ordningen er mer geografisk utbredt. I forrige uke meldte BBC at matvarekjeden Waitrose har hatt en gigantisk vekst i netthandel. Andelen briter som kjøper minst noen av dagligvarene på nett har økt fra 61 prosent i fjor til 77 prosent nå.

Ulike undersøkelser viser at over halvparten av britiske forbrukere mener handlevanene deres er varig endret på grunn av koronaperioden.

Feriemodus

I juni og juli var det også mer som endret seg med handlevaner på nett. Rapporten til Klarna viser at kjøp fra mobiltelefonen økte med 13 prosent, gjennomsnittlig ble kjøpesummene større enn tidligere i år og økte med 2 prosent, mens menn handlet mer på nett enn de har gjort tidligere i år. I juli sto menn for 43 prosent av nettkjøpene, en økning på 3 prosent.

I feriemodus shoppet vi også mer døgnet rundt: Flere sendte inn bestillinger i perioden mellom klokken 3 på natten og 12 på dagen. Elvestad mener det er logisk at flere griper til mobilen på ferie, når PC-en ikke alltid er innen rekkevidde. Kanskje ligger man i senga eller på sofaen og shopper på nett, midt på natta eller om morgenen.

Levering på hytta

Kolonial.no oppdaget også nye handlemønstre blant folk.

– Det er tydelig at dette er et annerledes år for folk. Mange på norgesferie har valgt å få dagligvarene levert på døren, også på hytta. Rett før sommerferien åpnet vi opp for mange nye leveringsområder. Vi ser en dobbelt så høy vekst i hytteområder. Juli, som vanligvis er en stille måned med få folk hjemme, er i år den nest beste måneden, målt i vekst mot tilsvarende måned i fjor. Det ble fort ekstremt populært å få maten levert på hyttedøren, sier kommunikasjonsdirektør Louise Fuchs.

I fjor var hver tiende nye kunde hos dem fra et hytteområde, mens i år er hver åttende kunde fra et hytteområde.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse