Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 august 2020 19:58
Del på Facebook
Karsten Warholm etter seier og ny europarekord på 400m hekk i Stockholm Diamond League. Foto: Christine Olsson / NTB scanpix
Karsten Warholm etter seier og ny europarekord på 400m hekk i Stockholm Diamond League. Foto: Christine Olsson / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med tiden 46,87 forbedret Karsten Warholm sin egen europarekord på 400 meter hekk med 5/100 søndag. Han droppet etterpå intervjusonen for å løpe 400 flatt.

Der løp han inn til dagens andre seier med tiden 45.05. Tiden er 18 hundredeler bak hans norske rekord på 44,87 fra Florø i 2017.

– Jeg er sliten nå. Jeg gikk alt inn på hekken, men jeg ville ha en utfordring. Det er en god treningsøkt, sa Warholm i et intervju på NRK etter løpet.

Løpet på spesialøvelsen 400 meter hekk er tidenes nest beste, ni hundredeler bak Kevin Youngs verdensrekord fra OL i Barcelona i 1992, lydende 46,78. Warholms egen europarekord før løpet ble satt 29. august i fjor da han løp på tiden 46,92 i Zürich.

– Det var alle rekordene utenom en. Det var en stor følelse å se tiden. Jeg er stolt. Jeg og treneren min har jobbet hardt den siste tiden, sa Warholm.

Rev siste hekk

– Fantastisk løp. Det var vanskelige forhold. Det er helt rått, sier trener Leif Olav Alnes til VG.

Løpet var likevel ikke uten utfordringer. Han rev den siste hekken før målgang, noe som kan ha tatt fra han verdensrekorden.

– Jeg tror du, jeg og alle så hvor nær det var. Det er 10 hundredeler, da ville han satt verdensrekord, sier Warholms stevnefikser Ståle Jan Frøynes til VG.

Franskmennene Wilfried Happio og Ludvy Vaillant var nærmest Warholm på tidene 49,14 og 49,18.

Vind

Olympiastadion fra 1912 er særlig utsatt for vind. Før søndagens stevne var det i tillegg meldt 6 sekundmeters vind. Derfor valgte Karsten Warhol å løpe i den ytterste banen (bane 8) og ikke i bane 7 som han har for vane.

– Han bytter nok bane primært for å få bedre skjerming mot en eventuell vind, og dessuten blir svingene litt mindre krappe. Et kalkulert og smart grep, sa friidrettsekspert Vebjørn Rodal til NRK før løpet.

Men vinden så altså ikke ut til å plage nordmannen.

Bobil

Grunnet koronapandemien er løpet kun det andre på spesialdistansen for Ulsteinvikingen denne sesongen. Fredag forrige uke løp han inn til sin til da nest beste tid, 47,10, i Monaco. Tiden er, ifølge NRK , tidenes suverent beste sesongåpning på øvelsen. Rai Benjamin åpnet på 47,80 i fjor, mens verdensrekordholder Kevin Young aldri åpnet bedre enn 48,16.

For å minske smittefaren valgte Warholm å reise til Stockholm i bobil. Han fikk en egen parkeringsplass utenfor stadion og slapp dermed å bo på utøverhotellet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse