Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 august 2020 13:58
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en ny tilråding fra Folkehelseinstituttet anbefales det at Tyskland og Liechtenstein blir omfattet av innreisekarantene. Også to svenske regioner blir røde.

FHI kommer med anbefalingen i forkant av at bestemmelsene for innreisekarantene skal oppdateres senere i uka. Kriterier for unntak fra karanteneplikten er mindre enn 20 bekreftede tilfeller per 100.000 innbyggere siste to uker, og mindre enn 5 prosent positive prøver i snitt per uke siste to uker.

Både Tyskland og Liechtenstein har hatt betydelig smitteøkning de siste ukene. Liechtenstein ligger nå på 31,3 smittede per 100.000. Tyskland passerte grensen 23. august og forventer videre stigning de nærmeste dagene.

FHI anbefaler også å innføre innreisekarantene for de svenske regionene Kalmar i sørvest og Västerbotten i Nord-Sverige på grunn av stigende smittetall. Hvis anbefalingen følges er bare to av 21 regioner igjen Sverige hvor norske myndigheter ikke krever karanteneplikt, nemlig helt nord i Norrbotten og i Södermanland like sør for Stockholm.

Helsemyndighetene er også forberedt på at Slovenia kan passere terskelen for smittetall de neste dagene etter at det er målt rask stigning i antall smittede de siste ukene.

– Dersom Slovenia i løpet av de nærmeste dagene passerer terskelverdien, vil det blir gjort en ny vurdering hvor innføring av innreisekarantene vil bli anbefalt, skriver FHi i sin anbefaling.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse