Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 september 2020 15:29
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nkom har bestemt at Telenor må opprettholde tilgangen til kobbernettet i en overgangsperiode på fem år.

I denne overgangsperioden må grossistkunder gis tilgang til fast mobilt bredbånd.

Telenor kunngjorde i januar 2019 at kobbernettet skulle legges ned innen utgangen av 2022 og erstattes med fiber- og mobilløsninger. Nkoms konklusjon er nå at Telenors tidsplan er for kort.

Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) begrunner tiltakene med at de vil styrke konkurransen i bredbåndsmarkedene og gi kunder flere leverandører å velge mellom.

– Vi mener Telenors nedleggelse av kobbernettet kan føre til varig svekkelse av konkurransen, i strid med ekomlovens formål, sier Hans Jørgen Enger, leder av konkurranseavdelingen i Nkom.

Informasjonssjef Magnus Line i Telenor skriver i en epost til NTB at det er viktig å få fram at Telenors ambisjon fremdeles er at selskapets egne sluttkunder skal være over på nye løsninger innen 1. januar 2023, som opprinnelig fastsatt.

– Når Telenor tilbyr ny og mer pålitelig teknologi i form av mobilnett og fiber, er det uhensiktsmessig å fortsette å drive et nett som flere steder er mer enn 100 år gammelt, sier han.

Line understreker at Telenors intensjon hele tiden har vært å gi kundene bedre bredbånd og samtidig ivareta konkurransen, og at ingen kunder skal miste sine tjenester før ny teknologi er på plass.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse