Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
03 september 2020 16:58
Del på Facebook
Jenny Klinge, Stortingsrepresentant, Senterpartiet. Foto: Ragne B. Lysaker, Senterpartiet
Jenny Klinge, Stortingsrepresentant, Senterpartiet. Foto: Ragne B. Lysaker, Senterpartiet
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidlig i uken ble stortingsrepresentant Jenny Klinge fra Senterpartiet sitert i NRK  på at hun mente at Tina Bru og regjeringen forlengst burde ha stoppet vindindustriutbyggingen på Haramsøya.

Hun viser til et tidligere stortingsvedtak om at dersom det oppstår feil og mangler i en vindkraftkonsesjon, så skal regjeringen gripe inn.

Framlegget som fikk flertall i Stortinget lød slik:

1. Stortinget ber regjeringen vurdere hvorvidt behandlingen av gitte vindkraftkonsesjoner har fulgt energilovgivningen og forvaltningslovens krav. Dersom det skulle foreligge feil eller mangler i konsesjonen som er i strid med lovgivingens krav skal forvaltningen stanse vedtaket.

2. Stortinget ber regjeringen innenfor gjeldende regelverk ikke gi forlenget frist for idriftsettelse utover 31.12.2021 for vindkraftverk på land som i dag har gyldig konsesjon.

3. Stortinget ber regjeringen avstå fra å ta nye konsesjonssøknader for vindkraft til behandling før Stortinget har behandlet den varslede stortingsmeldingen om endringer i konsesjonsbehandlingen for vindkraft på land.

Jenny Klinges utspill ble gjenstand for heftig debatt på ulike Facebookgrupper for vindkraftmotstandere og hun ble deriblant utfordret av Rødts Martin Walloe Tvedt som kommenterte følgende:

– Hvis det skulle være noe hold i dette så burde Klinge utfordre Bru på disse spørsmålene. Å si en mener noe er en ting - det er hva de stemmer som avgjør. Alle partiene som skal representere Møre og Romsdal på Stortinget stemte mot å stanse vindkrafta på Haramsøya da de kunne stoppe det 19. juni.

Vi kontaktet Jenny Klinge og spurte om hun hadde en kommentar til dette og om hva hun og Senterpartiet i tillfelle ville bidra med for å få stanset vindindustriutbyggingen på Haramsøya.

På grunn av epostproblematikk i forbindelse med hacke-problemet  på Stortinget,  fikk vi svar fra stortingsrepresentant Klinge i dag. 

– Jeg har hatt god kontakt med Ole Andre Myhrvold, som sitter i energi- og miljøkomiteen for oss i Senterpartiet, om denne saken. Han leverte på mandag et såkalt skriftlig spørsmål til statsråd Tina Bru som hun må svare på innen en uke.

Spørsmålet og begrunnelsen for spørsmålet til Tina Bru lød slik: 

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Hvordan har statsråden fulgt opp Stortingets vedtak av 19. juni om gjennomgang av gitte vindkraftkonsesjoner, og har man konkret rukket en slik gjennomgang av konsesjonene for Haramsøya?

Begrunnelse

19. juni i år fattet Stortinget vedtak som ba regjeringen vurdere hvorvidt behandlingen av gitte vindkraftkonsesjoner har fulgt energilovgivningen og forvaltningslovens krav. Dersom det skulle foreligge feil eller mangler i konsesjonen som er i strid med lovgivingens krav skal forvaltningen stanse vedtaket.

– Vi er opptatt av å få svar fra Bru på dette spørsmålet, fordi det framstår som lite sannsynlig at noen kan ha gjennomført en grundig gjennomgang før bygginga på Haramsøya fikk fortsette.  Jeg registrerer at en representant fra Rødt mener Senterpartiet skulle ha stemt for et forslag fra dem og SV i denne saka, men det er en grunn til at ikke stortingsflertallet består av partiet Rødt. Og det er at norske velgere er moderate velgere som ikke har ei tilnærimng til politikk som handler om revolusjon og generell aktivisme, sier Jenny Klinge.

– Når Senterpartiet gikk inn for det forslaget som fikk flertall i Stortinget før sommeren, er det fordi vi mente at det forslaget ikke ville gi uønskede konsekvenser for andre prosjekter enn det på Haramsøya, men at det likevel ville være gjeldende for Haramsøya. Det bekreftet da også Tina Bru i debatten, da hun eksplisitt og positivt sa at vedtaket ville gjelde for Haramsøya, understreker stortingsrepresentant Klinge.

– Det er dette mitt nylige innlegg «Krafta i vindkraftsaka» handla om, og jeg slår fast at det er merkelig at regjeringa ikke har stanset bygginga på Haramsøya i påvente av en skikkelig gjennomgang, som lå i vedtaket som stortingsflertallet vedtok. Denne gjennomgangen skal lete etter eventuelle feil og mangler i saksbehandlinga som førte frem til konsesjonsvedtaket. Nå vil aksjonsgruppa selv gå til rettssak for en slik gjennomgang, og det mener jeg jo burde være unødvendig, avslutter Jenny Klinge.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse