Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 september 2020 14:15
Del på Facebook
Volkswagen har startet forlikssamtaler med 25.000 bileiere. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Volkswagen har startet forlikssamtaler med 25.000 bileiere. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen har påbegynt forlikssamtaler med omkring halvparten av de drøyt 50.000 bilkjøperne som saksøkte bilprodusenten etter dieselutslippsskandalen.

Drøyt 7.000 forlik skal allerede ha blitt inngått, uttalte Volkswagen fredag. De håper å være ferdige med alle 50.000 forlikssamtalene i Tyskland innen nyttår.

De som blir enige om forlik, får beholde bilen i tillegg til eventuelle penger fra forliket. Om ikke det blir inngått forlik, får retten avgjøre hver enkelt sak. Bilkjøperne kan da få utbetalt kjøpspris for bilen, minus et beløp for hvor mye bilen er blitt brukt. Til gjengjeld må de levere tilbake bilen.

Sakene det forhandles om nå, er de som ikke ble dekket av en avtale mellom Volkswagen og forbrukerorganisasjonen Vzbv tidligere i år. Der ble man enige om at Volkswagen skulle betale ut opp mot 830 millioner euro til drøyt 235.000 bileiere i Tyskland.

Den såkalte «dieselgate» startet i 2015 da Volkswagen innrømmet å ha installert programvare i elleve millioner dieselkjøretøy verden rundt for å lure utslippstester og få bilene til å fremstå som mindre forurensende enn de egentlig er.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse