Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 september 2020 18:06
Del på Facebook
Installasjon på Martin Linge-feltet i Nordsjøen. Foto: Jan Arne Wold / Equinor / NTB scanpix
Installasjon på Martin Linge-feltet i Nordsjøen. Foto: Jan Arne Wold / Equinor / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Equinor har oppdaget mangler ved fire av brønnene på Martin Linge-feltet og må bore på nytt. Ekstrakostnaden er beregnet til to milliarder kroner.

– Fire gassbrønner som ble forboret på Martin Linge før 2018, har påviste mangler ved brønnbarrierene som gjør at de vurderes som ikke egnet for sikker produksjon, skriver Equinor i en pressemelding.

Selskapet overtok operatørskapet for feltet fra Total i 2018 og eier 70 prosent av prosjektet. Staten er gjennom Petoro eneste partner og har de resterende 30 prosentene.

Equinor opplyser at en dyptgående kartlegging av brønnene har vist at de fire gassbrønnene har påviste mangler ved brønnbarrierene.

Anlegget på Martin Linge er designet for en miks av olje og gass og trenger gassbrønner som produserer med en viss rate for oppstart og produksjon.

– Det viktigste for oss er å sørge for en trygg og sikker oppstart av feltet, og derfor planlegger vi å bore opptil tre nye gassbrønner i tillegg til de to gjenstående brønnene fra plan for utbygging og drift (PUD) for at feltet skal kunne produsere som opprinnelig planlagt, sier fungerende konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring i Equinor, Geir Tungesvik.

Ifølge selskapet vil det koste om lag to milliarder kroner å bore tre nye brønner.

Det er allerede kjent at det har vært store kostnadsoverskridelser på Linge-feltet. Ifølge E24 er de totale overskridelsene på 26 milliarder kroner, og prosjektet hadde i fjor en anslått kostnad på 56 milliarder kroner.

En ny totalberegning av kostnadene vil komme i forbindelse med statsbudsjettet i oktober.

– Equinor gir en oppdatering på alle prosjekter under utbygging til norske myndigheter, inkludert konsekvenser av covid-19, opplyser selskapet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse