Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 september 2020 18:06
Del på Facebook
Installasjon på Martin Linge-feltet i Nordsjøen. Foto: Jan Arne Wold / Equinor / NTB scanpix
Installasjon på Martin Linge-feltet i Nordsjøen. Foto: Jan Arne Wold / Equinor / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Equinor har oppdaget mangler ved fire av brønnene på Martin Linge-feltet og må bore på nytt. Ekstrakostnaden er beregnet til to milliarder kroner.

– Fire gassbrønner som ble forboret på Martin Linge før 2018, har påviste mangler ved brønnbarrierene som gjør at de vurderes som ikke egnet for sikker produksjon, skriver Equinor i en pressemelding.

Selskapet overtok operatørskapet for feltet fra Total i 2018 og eier 70 prosent av prosjektet. Staten er gjennom Petoro eneste partner og har de resterende 30 prosentene.

Equinor opplyser at en dyptgående kartlegging av brønnene har vist at de fire gassbrønnene har påviste mangler ved brønnbarrierene.

Anlegget på Martin Linge er designet for en miks av olje og gass og trenger gassbrønner som produserer med en viss rate for oppstart og produksjon.

– Det viktigste for oss er å sørge for en trygg og sikker oppstart av feltet, og derfor planlegger vi å bore opptil tre nye gassbrønner i tillegg til de to gjenstående brønnene fra plan for utbygging og drift (PUD) for at feltet skal kunne produsere som opprinnelig planlagt, sier fungerende konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring i Equinor, Geir Tungesvik.

Ifølge selskapet vil det koste om lag to milliarder kroner å bore tre nye brønner.

Det er allerede kjent at det har vært store kostnadsoverskridelser på Linge-feltet. Ifølge E24 er de totale overskridelsene på 26 milliarder kroner, og prosjektet hadde i fjor en anslått kostnad på 56 milliarder kroner.

En ny totalberegning av kostnadene vil komme i forbindelse med statsbudsjettet i oktober.

– Equinor gir en oppdatering på alle prosjekter under utbygging til norske myndigheter, inkludert konsekvenser av covid-19, opplyser selskapet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet står at det kan arbeidast med å fjerne flaskehalsar langs eksisterande E39.  Og Vik til Molde er ikkje eksisterande ...
Terje Sundsbø 43 minutter siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at tildelingsbrevet til SVV stopper videre arbeid med Møreaksen. Nå hevder du at budsjettet var på ca. 110 ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøBudsjetter var på ca 110 mill. Det som er gjennomført er fakturert md 56 mill. Du får gå til postjournalen ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor i tildelingsbrevet til SVV finnes det opplysninger om at strekningen Ålesund-Vestnes i utviklingsporteføljen ikke rammes av samme økonomitørke ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøUoppfordra?Du har på innpust og utpust promotert Vik til Molde  med ukritisk oppstart i Molde.  Der ligg ein grunnleggende ide om ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu har uoppfordret spredt din kunnskap fra siste tildelingsbrev om strekningen Vik-Molde. Hvorfor vil du ikke dele samme kunnskap ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse