Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 september 2020 08:53
Del på Facebook
Shabana Rehman sier revisjonsrapporten inneholder mange feil og gjengir hennes forklaringer på en uriktig måte. Foto: Tore Meek / NTB
Shabana Rehman sier revisjonsrapporten inneholder mange feil og gjengir hennes forklaringer på en uriktig måte. Foto: Tore Meek / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stiftelsen Født Fri ble etablert etter at Shabana Rehman ble kontaktet av Venstres Abid Raja. Han bekrefter å ha tatt initiativet.

I et intervju med VG forteller Rehman hvordan stiftelsen kom i stand.

– Jeg ble oppringt av Abid Raja, som da var stortingsrepresentant. Han sa at regjeringen skulle bevilge midler til en organisasjon som skulle fremme innvandrerkvinners kamp mot sosial kontroll, og at han ville ha meg med, sier hun til avisen.

Mandag ble det kjent at regjeringen vil kutte støtten til stiftelsen etter at en revisjonsrapport viste manglende økonomistyring og at deler av støtten kan ha blitt brukt til private formål.

Tilbakeviser

Rehman tilbakeviser dette og mener at revisjonsselskapet EY (Ernst & Young) ikke har forholdt seg til de forklaringene hun har gitt. Stiftelsen ble tildelt 5 millioner kroner over statsbudsjettet i 2018, 6 millioner kroner i 2019 og 3 millioner kroner i 2020. Den andre av årets utbetalinger på 3 millioner kroner er nå stoppet.

– Vi mener rapporten inneholder en rekke feil, og at den gjengir våre forklaringer på en uriktig og mangelfull måte, sier Rehman.

Raja bekrefter

Raja sier Venstres stortingsgruppe var enige om å forhandle inn en post på statsbudsjettet til en organisasjon som jobbet mot negativ sosial kontroll blant jenter og kvinner i minoritetsmiljøer.

– Én av lærdommene fra den norske kvinnekampen er at det er viktig å stå sammen, organisere seg. Så vi i Venstre ville samle flere med de samme gode hensiktene. Dersom det som nå kommer fram stemmer, så er det selvsagt skuffende for alle. Men det er en sak for dem som har forvaltet bevilgningen, altså IMDi, å følge opp.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse