Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 september 2020 10:49
Del på Facebook
Frp kan stikke kjepper i hjulene på det olje- og energiminister Tina Bru kaller det største klimaprosjektet i norsk industri noensinne. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Frp kan stikke kjepper i hjulene på det olje- og energiminister Tina Bru kaller det største klimaprosjektet i norsk industri noensinne. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo Frp ber partiets stortingsgruppe si nei til å bruke 25 milliarder på karbonfangst og lagring.

– Dette er det største klimaprosjektet i norsk industri noensinne, sa olje- og energiminister Tina Bru (H) da hun la fram planene for Prosjekt «Langskip» mandag.

Men Oslo Frp mener det er uforsvarlig å bruke 25 milliarder på et prosjekt der utfallet etter deres mening i beste fall er svært usikkert.

– Vi henstiller til stortingsgruppen å stemme nei til Prosjekt «Langskip», sier fylkesleder Geir Ugland Jacobsen i Oslo Frp til NRK.

Fraktes med skip

Planen er å fange CO2 fra Norcems sementfabrikk i Brevik i Porsgrunn. Derfra skal flytende CO2 fraktes med skip til en mottaksterminal i Øygarden, for så å pumpes gjennom rør til et lager under havbunnen på norsk sokkel. Fangstanlegget vil koste staten 3,8 milliarder kroner i investeringer I tillegg må staten investere 10,4 milliarder kroner i løsningen for transport og lagring.

Regjeringen har også sagt at de kan være med å finansiere et tilsvarende prosjekt på Klemetsrud i Oslo. Blir dette bygd ut, vil prosjektet få en total kostnad på 25,1 milliarder kroner, ifølge regjeringens anslag. Det inkluderer ti års drift. Av dette skal staten etter planen dekke 16,8 milliarder kroner.

– Mye ugjort

– Det er forferdelig mye ugjort i Norge der disse pengene ville gitt en udiskutabel uttelling. Vi kan ikke se at det er sannsynlig at disse 25 milliardene vil gi noen uttelling noe sted, sier Jacobsen.

Regjeringen Solberg har ikke flertall på Stortinget. Dersom de skal få vedtatt statsbudsjettet for neste år, er de avhengige av støtte fra ett eller flere andre partier. Solberg har flagget at hun først kommer til å søke støtte hos Frp.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse