Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 september 2020 23:33
Del på Facebook
Unibuss sine buser står parkert på Ulven i Oslo. Lørdag ble streiken utvidet med 4.500 nye bussjåfører. Foto: Terje Pedersen / NTB
Unibuss sine buser står parkert på Ulven i Oslo. Lørdag ble streiken utvidet med 4.500 nye bussjåfører. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fellesforbundets leder Jørn Eggum advarte fredag mot å bruke utviklingen av koronasmitte til å stanse busstreiken. Det får NHO til å reagere.

– Jeg har også en advarsel til regjeringen og Erna Solberg. Det er ingen tvil om at NHO forsøker å fremprovosere tvungen lønnsnemnd basert på situasjonen i Oslo. Her må man ikke la seg lure. Bussjåfører kan ikke bli lønnstapere bare fordi de har en viktig jobb, sa Eggum.

Uttalelsen har vakt reaksjoner hos arbeidsgiverorganisasjonen.

– Denne påstanden er helt feil og faller på sin egen urimelighet. Hvis det blir lønnsnemnd, skyldes dette utelukkende arbeidstakersidens massive streikeuttak, sier administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport i en epost til NTB lørdag.

– Sannsynligheten for lønnsnemnd hadde vært langt mindre hvis arbeidstakerorganisasjonen hadde tatt et mer selektivt uttak og blant annet opprettholdt rutene til samfunnskritiske funksjoner som sykehus, legger han til.

Fallende inntekter

Stordrange sier også at lønnsøkninger ikke er riktig avgjørelse i en tid der det har vært en reduksjon i antallet reisende, noe som har medført et fall i billettinntekter.

– Det er dermed behov for kostnadskutt og ikke kraftige lønnsøkninger. Hundrevis av tur-, ekspress- og flybussjåfører er allerede permittert og oppsigelser er på trappene, understreker han.

Ap ønsker enighet

Arbeiderpartiet gikk fredag også ut med en advarsel mot tvungen lønnsnemnd og stilte seg samtidig bak de streikende sjåførene.

– Streiken som trappes opp i dag, er en rettferdig kamp mot økende forskjeller, skriver Ap-nestleder Bjørnar Skjæran i en epost til NTB lørdag.

– Vi vil uttrykke støtte til en lavlønnsgruppe som samfunnet er avhengige av, som har en utsatt jobb i korontatiden og som har bidratt til å holde hjulene i gang. De har en selvsagt rett til å kreve en rettferdig lønn, understreker han.

Trappet opp

Lørdag ble busstreiken i Norge trappet opp, da ytterligere 4.500 bussjåfører i sju fylker gikk ut i streik. Store deler av kollektivtransporten i Norge er nå berørt.

Dermed deltar rundt 8.500 sjåfører i streiken som startet søndag 20. september da meklingen mellom NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden, og Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, som representerer sjåførene, ikke førte fram.

– Ikke fare for liv og helse

Ved 14.30-tiden lørdag hadde opptrappingen ikke ført til kontakt mellom partene.

– Vi har en åpen dør, og vi håper arbeidsgiver tar kontakt med et tilbud vi kan akseptere, sier kommunikasjonssjef Tormund Hansen Skinnarmo i Yrkestrafikkforbundet til NTB.

Han understreker også at han ikke er bekymret for at tvungen lønnsnemnd kan bli utfallet av streiken, og påpeker at arbeidstakerorganisasjonen har gjennomført flere tiltak for å begrense skadeeffektene av streiken.

De har blant annet kartlagt alternative trafikktilbud som trikk og taxi. Rene helseekspresser er også unnlatt fra streiken, og det er mulig å søke om å få hurtig dispensasjon fra å delta, dersom det er nødvendig.

– Vi har tatt mange forbehold for å sikre at det ikke er fare for liv og helse, sier Skinnarmo.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse