Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 oktober 2020 01:01
Del på Facebook
Johan Sverdrup-feltet ligger i Nordsjøen. Foto: Carina Johansen / NTB
Johan Sverdrup-feltet ligger i Nordsjøen. Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dersom partene i den pågående sokkelstreiken ikke finner en løsning, kan Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen måtte stanse produksjonen kommende onsdag.

Det opplyser Equinor i en pressemelding. 169 ansatte i oljesektoren er tatt ut i streik, og 43 av dem jobber på Johan Sverdrup-feltet, som er Norges mestproduserende oljefelt.

– Produksjonen her har ikke blitt berørt så langt. Denne situasjonen vil endre seg hvis streiken fortsetter til 14. oktober. Dette skyldes planlagt rotasjon av personell, og det vil da ikke være tilstrekkelig kapasitet og kompetanse om bord i viktige driftsfunksjoner på Johan Sverdrup, skriver selskapet.

Streiken startet 30. september. Fagforeningen Lederne varsler at ytterligere 93 ansatte tas ut i streik i oljesektoren fra lørdag.

Flere felt rammet

Mandagens opptrapping, da 126 ansatte ble tatt ut i streiken, rammer plattformene Oseberg Sør, Oseberg Øst, Kristin, Ekofisk og Bravo, som opereres av Equinor og Conoco Philips.

Fra før er Equinor-feltene Gudrun, Gina Krog, Kvitebjørn, samt Gjøa-feltet, som driftes av Neptune Energy, rammet av streiken. Det samme er Johan Sverdrup-feltet.

Store summer

Informasjonssjef Kolbjørn Andreassen i Norsk olje og gass fremhever at streiken får store konsekvenser for næringen.

– Særlig nå som næringen er i en krevende situasjon. Streiken har allerede ført til betydelige utsatte inntekter. Det dreier seg om 350 millioner kroner i uken, sa han til NRK på tirsdag.

Fagforeningen Lederne krever tariffavtaledekning for sine medlemmer som etter omstilling og ny teknologi, i deler av året, skal arbeide i kontrollrom på land. Ifølge fagforeningen har motparten Norsk olje og gass sagt «blankt nei» til kravet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse