Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 oktober 2020 08:40
Del på Facebook
Regjeringen kutter 54 millioner kroner i satsingen på miljøvennlige ferjer og hurtigbåter neste års statsbudsjett, hevder SVs Lars Haltbrekken. Her ses ferja Eresfjord fra Fjord 1. Foto: Terje Pedersen / NTB
Regjeringen kutter 54 millioner kroner i satsingen på miljøvennlige ferjer og hurtigbåter neste års statsbudsjett, hevder SVs Lars Haltbrekken. Her ses ferja Eresfjord fra Fjord 1. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen kutter 54 millioner kroner i satsingen på miljøvennlige ferjer og hurtigbåter neste års statsbudsjett, hevder SVs Lars Haltbrekken.

Partiets miljøpolitiske talsmann sier til Bergens Tidende at regjeringen bevilger 100 millioner kroner på deling til alle fylkene til satsingen på miljøvennlige fartøyer i passasjer- og ferje­trafikken, men at det samtidig kuttes 154 millioner kroner i anskaffelsen av batteriferjer.

Kommunal- og moderni­seringsdepartementets fikk i revidert nasjonalbudsjett i år 154 millioner kroner til fylkenes innkjøp av batteridrevne ferjer. Disse pengene var en engangsbevilgning knyttet til merutgifter, ifølge regjeringen.

– Vi står nå foran nye ferje- og hurtigbåtanbud i fylkene. Nullutslippsløsningene er litt dyrere i dag. Da må fylkene få mer støtte, ikke mindre, sier Haltbrekken.

Høyres Liv Kari Eskeland er helt uenig i regnestykket til Haltbrekken.

– Å kalle dette for et kutt faller på sin egen urimelighet. En engangsbevilgning er en engangsbevilgning, sier Eskeland. Hun sitter i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

– Vi har styrket båt- og ferjefylkene de siste årene, sier Eskeland og påpeker at de 100 millioner kronene er en del av rammetilskuddet til fylkeskommunene og derfor en varig økning av inntektsnivået.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse