Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 oktober 2020 10:06
Del på Facebook
Tallene viser at 1 av 4 alltid bruker refleks, mens like mange aldri tar i bruk refleks når de er ute i mørket. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Tallene viser at 1 av 4 alltid bruker refleks, mens like mange aldri tar i bruk refleks når de er ute i mørket. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kun 1 av 4 bruker alltid refleks, til tross for at 8 av 10 mener det burde vært et reflekspåbud. Oslo-folk er dårligst i klassen, viser nye tall.

Ifølge en fersk landsomfattende undersøkelse, er norske fotgjengere for dårlige til å bruke refleks. Trygg Trafikk er bekymret for utviklingen.

– Det er bare 1 av 4 - 23 prosent - av oss som alltid bruker refleks. I tillegg sier 46 prosent at de bruker refleks ganske ofte, men ganske ofte er ikke godt nok, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Ann-Helen Hansen.

Tallene viser at det er like mange - 1 av 4 - som sier de sjelden eller aldri bruker refleks. Det norske folk har fortsatt mye å gå på når det gjelder refleksbruk, ifølge Trygg Trafikk.

– Vi dropper gjerne refleksen på korte turer eller når vi går i opplyste gater, men det er like viktig å bruke refleks da som ellers i mørket, sier Hansen.

Ifølge Trygg Trafikk mener 79 prosent av de spurte i undersøkelsen at det burde være påbud for bruk av refleks i mørket.

En fersk undersøkelse fra Frende Forsikring viser at folk i Oslo slurver mest med refleksbruken. Her bruker nesten 20 prosent sjeldent eller aldri refleks. Best i klassen er Nord-Norge, der 35 prosent sier de alltid bruker refleks.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse