Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
20 oktober 2020 13:05
Del på Facebook
Næringsminister Iselin Nybø. Foto Marte Garman
Næringsminister Iselin Nybø. Foto Marte Garman
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Katapult-sentrene bidrar til at norske bedrifter kan teste og utvikle nye løsninger. De legger til rette for et grønnere, smartere og mer nyskapende næringsliv, noe vi bare vil trenge mer av i årene fremover. 

Det sier næringsminister Iselin Nybø i anledning av at det 20. oktober er tre år siden Norsk katapult ble etablert. Ordningen forvaltes av Siva på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet, og i tett samarbeid med Forskningsrådet og Innovasjon Norge. I katapult-sentrene får bedrifter fra hele landet mulighet til å utvikle, teste og simulere nye løsninger. 

Norsk katapult har fått til mye på kort tid, og ordningen har vist at den er viktig for å bidra til mer industriproduksjon i Norge. Med testfasiliteter og kompetanse er katapult-sentrene viktige bidragsytere til at norske bedrifter skal kunne lykkes i fremtiden.   

Administrerende direktør Ingrid Riddervold Lorange i Siva deler næringsministeren sin oppfatning, og mener teknologiutviklingen gjør at vi nå har en gyllen mulighet for å bygge konkurransedyktig industri i Norge. 

- Norsk katapult er i ferd med å bli en suksess. Tiden er moden for å skalere opp og gjøre dette til en reell satsing for å bidra til raskere omstilling og mer industriell produksjon i Norge.   

Over hele verden utfordres industrien av banebrytende teknologier og det grønne skiftet. Det gjør at evnen til å fokusere på innovasjon, effektivisering, nye forretningsmodeller og verdikjeder blir viktigere enn noen gang.    

Norsk katapult tilbyr i dag fem nasjonale senter med fasiliteter, utstyr, kompetanse og nettverk. Ordningen skal bidra til økt industriell verdiskaping i Norge, og ble lansert som ett av ni prioriterte tiltak i Regjeringen Solbergs industrimelding fra 2017.   

– Timingen er veldig god. Vi ser at bedrifter fra hele landet har stor nytte av fasilitetene og kompetansen som er bygget opp gjennom Norsk katapult. Testsentrene er viktige bidragsytere i arbeidet med å tilrettelegge for fremtidens industri og grønn omstilling. Vi mener at ordningen i enda større grad kan utnyttes og skaleres for å bringe Norge tilbake til vekst, sier Riddervold Lorange.    

De to første katapult-sentrene ble pekt ut i oktober 2017, og de tre neste i juni 2018. Siden oppstarten har ordningen bidratt til mer innovasjon, utvikling og deling av kompetanse hos både små, mellomstore og store bedrifter i de aller fleste bransjer. Bare i 2019 ble det levert nesten 800 katapult-prosjekter. Med de fem katapult-sentrene har norsk industri fått tilgang til en internasjonalt ledende test-infrastruktur, og en unik mulighet til å teste ut ny teknologi og smarte løsninger, som de ellers ikke ville fått.   

Gevinsten for bedriftene har vært redusert økonomisk og teknologisk risiko, økt kunnskap i bedriften samt muligheten til å raskere ta steget fra idè til marked. Dette er suksessfaktorer når produkter, tjenester og prosesser skal industrialiseres, og for at Norge skal bidra til å utvikle fremtidens grønne løsninger som både vil sikre konkurransekraft, eksportmuligheter og nye jobber.   

Et eksempel på at støtten fra Norsk katapult gir stor effekt, er en havvindmølle i Sustainable Energy katapult-senteret til en verdi av nærmere 400 millioner kroner. Gjennom et investeringsbidrag på ca. 12 millioner kroner har katapult-senteret tilgjengeliggjort vindmøllen som testfasilitet for andre bedrifter. Dette har vært utløsende for igangsettelsen av en rekke store prosjekter, hvor også underleverandører utvikler og tester løsninger sammen med de store system-integratorene. Det nevnte bidraget på 12 millioner kroner har bidratt til at det i dag er en total prosjektverdi på nærmere 3 milliarder kroner i tilknytning til havvindmøllen. Et eksempel er det EU-finansierte Flagship-prosjektet med ramme på 620 millioner kroner. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse