Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
22 oktober 2020 22:50
Del på Facebook
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kristiansund Senterparti vil beholde eksisterende næringsareal i kommunen, og varsler omfattende forslag for å beholde den enkeltes disposisjonsrett over egen eiendom.

Kristiansund kommune er avhengig av nye arbeidsplasser for å kunne bli det naturlige senteret på Nordmøre. Derfor kan ikke Senterpartiet være med på den foreslåtte reduksjon av eksisterende areal til næringsformål i framlegget til Kommuneplanens arealdel, KPA. Dette gjelder i hovedsak et allerede regulert område i Pilotveien og planlagt utnyttelse av området ved flyplasskrysset, der det er planer om utvikling av området Stabeldammen. I tillegg er flere områder som er planlagt for utvidelse av eksisterende næringer plutselig blitt foreslått som LNF-områder.

I høringsgrunnlaget til KPA er store deler av Frei foreslått som LNF (landbruk, natur og friluftsområder). Det betyr at den enkelte grunneier i et slikt område i realiteten blir fratatt disposisjonsrett over egen eiendom. Det minste tiltak krever dispensasjon fra LNF-bestemmelsene. Dette blir uforholdsmessig kostbart og tidkrevende for den enkelte grunneier. I tillegg påfører det kommunal, fylkeskommunal og statlig administrasjon et omfattende, arbeidskrevende og unødvendig ekstraarbeid.

Kristiansund senterparti vil derfor arbeide for at områder der det allerede er boliger, utenfor regulerte felt, skal få betegnelsen LNF spredt bebyggelse. Dette vil gi den som bor landlig til i uregulerte områder tilnærmet samme rettigheter og plikter som den som bor i regulerte områder. Det viktigste er at man beholder muligheten til å utvikle egen eiendom uten unødvendig, fordyrende og forsinkende byråkratisk ekstraarbeid.

I eksisterende arealplan er 2,3 km2 avsatt til LNF spredt. Det er nå foreslått redusert til 0,8km2. Dette er uakseptabelt for Senterpartiet. I tillegg går Senterpartiet inn for å beholde områder som i dag er avsatt til nåværende og framtidige boligområder også i den kommende arealplan, for eksempel et stort område i Bolga.

Hvis hensikten med forslaget er å sikre allmenheten tilgang til flotte friområder, mener Senterpartiet at allemannsretten og Friluftsloven allerede dekker rettighetene. Det er derfor unødvendig å båndlegge store, private områder for dette.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøI ein uttale til mellom anna E39 Ålesund til Molde, eller omvendt, uttaler Transportforvaltning Midt i SVV (05.03.24) mellom anna, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøEg har vist til forpliktende mål i klimapolitikken. Med gjeldande tiltak er vi langt frå å oppnå dette målet.Så har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrDet kloden ikke tåler, er enormt kraftkrevende ferger. Når Møreaksen avløser 3 fergesamband, blir enorme mengder elektrisitet frigitt, langt mer ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDet akkurat det eg sa, der må vere likhet mellom Loke og Tor. Også reduksjon av farta gjennom Tautratunellen frå ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrHurtige trafikkreduksjoner oppnås ved å redusere fartsgrensene i dag på allerede sterkt trafikkerte veier, slik som rundt Ålesund. Uten utviding ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDette vil ramme alle, også der framskrivingane av trafikk er 50+. Naudsynt trafikkauke til å betale tilbake bompengefinansieringa. Sjøl om SVV ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse