Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 oktober 2020 12:56
Del på Facebook
Feil eller mangler ved autovern og rekkverk langs norske veier har medvirket til skadeomfanget i 71 av 136 autovern-ulykker i trafikken i perioden 2005-2019, ifølge en undersøkelse NRK har gjort. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Feil eller mangler ved autovern og rekkverk langs norske veier har medvirket til skadeomfanget i 71 av 136 autovern-ulykker i trafikken i perioden 2005-2019, ifølge en undersøkelse NRK har gjort. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Feil eller mangler ved autovern og rekkverk langs norske veier har medvirket til skadeomfanget i 71 av 136 autovern-ulykker i perioden 2005-2019, ifølge NRK.

Statens vegvesen har registrert 136 autovern-ulykker i perioden 2005–2019. En kartlegging som NRK har gjort av ulykkene, viser at feil eller mangler ved autovern og andre typer rekkverk langs veiene har medvirket til skadeomfanget i 71 av ulykkene.

76 mennesker omkom i disse ulykkene.

Ulykkesrapportene fra Statens vegvesen viser at feil med avslutningen på autovernet har medvirket til et dødelig utfall i en rekke ulykker.

Bjørn Laksforsmo, direktør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, sier til NRK at alt rekkverk langs hele riksveinettet og europaveinettet ble inspisert i fjor, men at det likevel ikke betyr at alt er utformet i tråd med gjeldende krav.

– Det betyr at de rekkverkene vi har, fyller den funksjonen de skal ha og de kravene som var på byggetidspunktet. Og når vi bygger nytt, så bygger vi i tråd med de standardene som finnes, sier Laksforsmo.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse