Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 oktober 2020 11:26
Del på Facebook
Det er viktig for oss å ikke bli for påvirket av kortsiktige hendelser, sa Sætre da han forklarte hvordan de spår framtidige oljepriser, med henvisning til koronakrisen og enkelthendelser i verden i år. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Det er viktig for oss å ikke bli for påvirket av kortsiktige hendelser, sa Sætre da han forklarte hvordan de spår framtidige oljepriser, med henvisning til koronakrisen og enkelthendelser i verden i år. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Equinor justerer nå sine optimistiske prisforventninger for nordsjøoljen for framtiden fra 82 dollar fatet i 2040 til 64 dollar fatet, og enda lavere i 2050.

Oljeprisen ligger nå svært lavt, og ved børsslutt onsdag ble et fat nordsjøolje omsatt for 38,94 dollar fatet. Selskapet tror ikke det vil vedvare. Equinor tror på en stigende pris utover i tiåret, dog ikke så mye som tidligere spådd.

Prisøkning før det dabber av

For nordsjøoljen forventer Equinor nå at oljeprisen skal styrke seg fra dagens lave nivå til rundt 65 dollar fatet i 2025, før tippet de 78 dollar. Deretter ventes en ytterligere prisøkning fram til 2030, uten noe konkret prisestimat, og så tror selskapets analytikere prisen vil dabbe av. De estimerer nå 64 dollar per fat i 2040, som er en kraftig nedjustering fra tidligere anslag som var på hele 82 dollar fatet.

Det setter snittprisen for nordsjøoljen til under 64 dollar fatet i perioden 2021-2050, og prisen til under 60 dollar fatet i 2050.

– Det er basert på grundige markedsanalyser, og vi gjør det typisk i tredje kvartal. Det er viktig for oss å ikke bli for påvirket av kortsiktige hendelser, sier Sætre på pressekonferansen på Fornebu torsdag, med henvisning til koronakrisen og enkelthendelser i verden i år.

Stor usikkerhet

I rapporten er det imidlertid nevnt en lang rekke faktorer som på lang sikt påvirker, inkludert dynamikken mellom OPEC-landene, global politikk, leverandørindustrien og priser på råmaterialer der, samt større naturkatastrofer og energimarkeder for øvrig.

Han fortsatte med å redegjøre for utviklingen selskapet ser for seg:

– Å forsøke å forutsi disse prisene flere tiår i forveien medfører svært stor usikkerhet, sier Sætre, og minner megetsigende om tidligere antakelser som ikke har slått til.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøTrafikken gjennom Molde blir ikkje redusert med å flytte ferga til Mordalsvågen. 
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDen neste store flaskehalsen er fergeleiet og E39 gjennom sentrum av Molde. Flytting av fergeleiet er påkrevet. Til Mordalsvågen.
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDen løysinga ligg i stabilt sideleie, kanskje også på sotteseng.
Terje Sundsbø 20 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDen største flaskehalsen på E39 Ålesund-Molde er fergen Vestnes-Molde. Den fjernes med trinn 1 på Møreaksen.
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet står at det kan arbeidast med å fjerne flaskehalsar langs eksisterande E39.  Og Vik til Molde er ikkje eksisterande ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at tildelingsbrevet til SVV stopper videre arbeid med Møreaksen. Nå hevder du at budsjettet var på ca. 110 ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse