Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 november 2020 09:22
Del på Facebook
Verftsindustrien ber om statlig hjelp for å dekke sine omfattende kostnader til smittevern. Her fra verftet Vard Langsten i Tomrefjord. Vard har brukt 45 millioner kroner på smittevern siden august. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Verftsindustrien ber om statlig hjelp for å dekke sine omfattende kostnader til smittevern. Her fra verftet Vard Langsten i Tomrefjord. Vard har brukt 45 millioner kroner på smittevern siden august. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verftsindustrien har brukt store beløp på å hindre koronasmitte på landets verft uten å få en krone i støtte. Nå ber de om en hjelpende hånd fra regjeringen.

Skipsverftskonsernet Vard, som har tre verft i Møre og Romsdal, sier smittevernet koster dem 500.000 kroner dagen. Dette fordi de har en stor andel ansatte som pendler fra andre europeiske land med mye smitte. Siden august har konsernet brukt 45 millioner kroner på smitteforebyggende tiltak.

Alle ansatte som kommer fra andre land, må i karantene og underlegges omfattende krav om testing.

Isolert på egen brakkerigg

Kommunikasjonsdirektør i Vard, Hege Anita Akselvold, forteller i Politisk kvarter på NRK at konsernet har en egen brakkerigg med enkeltrom med bad, der de ansatte får maten brakt til rommet. På riggen er det vakthold hele døgnet og et eget helseteam som følger opp de som bor der med helsesjekk og testing.

Tiltakene går utover myndighetenes krav, men Akselvold mener de er nødvendige for å holde smitten ute fra verftene.

Hun etterlyser en kompensasjonsordning for de ekstraordinære kostnadene bransjen har til smitteforebyggende tiltak, samt en finansieringsordning og tiltak som bidrar til ny aktivitet.

– Verftsindustrien er vant til å klare seg selv, men nå ønsker vi at norske myndigheter strekker ut en hjelpende hånd til verftene som nå gjør en enorm innsats langs hele kysten av Norge for å holde hjulene i gang, sier hun.

Har falt utenfor

Tom-Christer Nilsen, som sitter i næringskomiteen på Stortinget for Høyre, sier verftsnæringen så langt har falt utenfor støtteordningene fordi de ikke har hatt et omsetningsfall. Kompensasjonsordningene har så langt vært mest knyttet til å dekke omsetningstap for bedriftene.

– Nå er vi i en ny situasjon, og finansministeren har varslet at regjeringen vil se på mer bransjespesifikke tiltak. Slik Vard beskriver situasjonen, er det all grunn til å se nærmere også på denne situasjonen, uten at jeg kan si nøyaktig hva vi skal gjøre, sier Nilsen.

Han peker på at en del andre bransjer har samme utfordring, som maskinentreprenørene og bygg og anlegg.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse