Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 desember 2020 15:10
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Equinor satte i gang full evakuering da det brøt ut brann i et kompressorbygg på Tjeldbergodden onsdag. Ingen personer ble skadd, men selskapet lover granskning.

Brannen ble meldt klokka 14.40. Det tok rundt én time å slukke den.

Det ble meldt om kraftig røykutvikling i et kompressorbygg ved metanolfabrikken på Tjeldbergodden, og nødetatene rykket ut.

Ifølge operasjonsleder Tove Anita Asp hos politiet i Møre og Romsdal var det ingen eksplosjonsfare eller spredningsfare mens brannen pågikk.

Frode Alfheim, leder i LO-forbundet Industri Energi, kaller brannen en svært alvorlig hendelse.

– Heldigvis har ingen kommet til skade. Nå må vi komme til bunns i hva som har skjedd, slik at dette aldri kan skje igjen. Sikkerhet er det absolutt viktigste, sier Alfheim.

Alle gjort rede for

Kompressorbygget der brannen startet, er tre etasjer høyt, opplyser Eek.

– Det befant seg ikke personell inne i bygningen da brannen ble meldt. Personellet på anlegget ble raskt gjort rede for i forbindelse med evakuering, og ingen er meldt fysisk skadd, sier han.

Ifølge pressetalsperson Morten Eek i Equinor er det for tidlig å si noe om skadeomfanget. Det er heller ikke klart hva som er årsak til brannen.

– Dette vil nå bli undersøkt nærmere, sier han.

Inntil videre er alle anlegg på metanolfabrikken og luftgassfabrikken på Tjeldbergodden stengt ned. Det pågikk etterslukking på stedet utover ettermiddagen onsdag.

Tre fabrikker

Industrianlegget på Tjeldbergodden består av tre fabrikker: en metanolfabrikk, et gassmottaksanlegg og en luftgassfabrikk.

Anlegget ble offisielt åpnet 5. juni 1997. Metanolfabrikken er den største i Europa og har en produksjonskapasitet på 900.000 tonn metanol per år.

Tjeldbergodden står for omkring 25 prosent av Europas metanolproduksjon.

Equinor eier 82,01 prosent av fabrikken, mens ConocoPhillips Scandinavia har en eierandel på 17,99 prosent, ifølge Equinors hjemmesider.

Også i 2018 oppsto det en brann ved industrianlegget på Tjeldbergodden.

Bellona ser sammenheng

Den 28. september i år brøt det dessuten ut brann i én av de fem gassturbinene på Equinors anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest. På anlegget, som nå er stengt fram til 1. oktober neste år, produseres det flytende naturgass (LNG) fra Snøhvit-feltet.

Miljøstiftelsen Bellona hevder i en pressemelding at det både på Melkøya og på Tjeldbergodden er gjort betydelige innsparinger i vedlikeholdet.

– Når slike hendelser skjer tett opptil hverandre tyder det på et systemisk problem i Equinor. Det må gjøres en gransking av måten Equinor gjennomfører vedlikehold på, sier Bellona-sjef Frederic Hauge.

Equinor mener for sin del at det er for tidlig å trekke slike konklusjoner.

– Hendelser granskes alltid grundig for å kartlegge årsaksforhold. Det skjer i dette tilfellet også, sier Eek til NTB.

– Det er en pågående gransking på Melkøya, og også brannen på Tjeldbergodden vil bli gransket, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse